Brainstorms leren begeleiden? Geef je op voor de volgende editie van de Facilitator Training op 30 maart en 6 april in Utrecht.🎓
Wat kun je het beste eten tijdens een brainstorm? Tijdens een brainstormsessie staat er altijd wel wat lekkers op tafel. Maar geven die hapjes je brein wel de juiste brandstof? Wij zochten het voor je uit met wetenschap! Wat blijkt: sommige snacks zijn (onverwacht) goed voor je. We nemen je mee naar 4 snacks die je brein boosten bij een brainstorm!
Het lijkt best lastig, dat brainstormen in tijden van corona. Niet alleen zijn grote groepen bij elkaar een dingetje, ook al die technische online tools kunnen nogal overweldigend zijn. Nu kun je ons natuurlijk invliegen (vinden wij niet erg), maar wij geven je ook graag zelf een aantal handvatten. Online, offline of zelfs in hybride-varianten – er zijn vele opties om een sessie altijd door te laten gaan!
Sta je op het punt om een creatieve sessie te organiseren? Vaak kies je voor de welbekende brainstorm, want daar was je al bekend mee. Maar wist je dat er tientallen vormen van creatieve sessies bestaan? Wij laten je graag kennismaken met de vijf belangrijkste basisvormen van een creatieve sessie. Zodat jij straks de juiste vorm kunt kiezen. En daarmee zorgt voor de juiste oplossing op jóuw vraagstuk!
Dacht jij nog dat je alleen creatief kunt zijn als je zoveel mogelijk de structuur loslaat? En dat het klaarleggen van post-its genoeg voorbereiding is voor een goede brainstorm? Think again. Men zegt niets voor niets dat een goede voorbereiding 90% van het succes is. En met brainstormsessies is dat niet anders.
Heb je ooit aan een brainstorm of design thinking sessie meegedaan? Of gewoon een beetje om je heen gekeken in het leven? Dan ben je vast en zeker één van deze 5 stereotypes tegengekomen: Shadows, Wizards, Bosses, Deputies en Critics. In dit artikel leer je deze stereotypes herkennen. Maar ook hoe je met ze om moet gaan, zodat jouw ideation sessie de BESTE ALLER TIJDEN zal zijn. Scroll snel verder!
Weten wat je doelgroep wil: iedereen op aarde denkt er een ster in te zijn. Maar hoe weet je zo zeker wat je doelgroep wil? Je weet het pas, wanneer je het daadwerkelijk bij je klant valideert. Valiwat? Valideren is het controleren of de aanname die je maakt wel degelijk klopt. En valideren kun je leren!
In mijn zakelijk leven ben ik getuige geweest van veel slechte brainstorms. Wie niet? Maar waarom zou je je tijd verspillen aan slechte ideeën? Dat gaat jou, je leven, je bedrijf of de wereld niet beter maken. Toch? Omdat wij graag willen dat iedereen goede ideeën bedenkt, hebben we Brain Fuel ontwikkeld. Een belangrijk onderdeel van hoe wij werken is onze funnel: check de knapperd hieronder maar eens.
Ontvang periodiek geheimen in je mail!
Ontvang maandelijkse geheimen in je mail
De volgende Secrets of Brain Fuel ontvang je in je mailbox.