+31(0) 58 203 80 33

Gastblog: 3 tips om jouw brainstormsessies futureproof te maken 

Los jij uitdagingen voor je bedrijf op vanachter je laptop? Stiekem is dat waarschijnlijk best vaak zo. Als je nadenkt over de toekomst, dan kun je natuurlijk het wereldwijde web afstruinen naar ontwikkelingen, cijfers en trends. Maar als je bedenkt dat dit vraagstuk de toekomst van je organisatie kan bepalen, blijf je dan nog steeds in je eentje achter een scherm zitten?  

Om jouw challenge tot leven te brengen en een toekomstbestendige oplossing te vinden, zegt The Forward Club: ‘Ga futureproof brainstormen!’

Tekst: The Forward Club. Eindredactie: Brain Fuel. Deze tekst is geplaatst voor het gezamenlijke gratis webinar: ‘Hoe toekomstdenken en brainstormen samen de wereld gaan redden‘.

Als een stelletje Trendwatchers gaan brainstormen

Bij The Forward Club zijn we als strategiebureau voor de toekomst continu bezig met vernieuwing, trends en innovatie. Zoeken naar nieuwe initiatieven, innovatieve bedrijven, verrassende frontrunners én ideeën die een grote impact maken.

Toekomstbestendig brainstormen heeft alles te maken met het durven loslaten van de ‘zo hebben we het altijd al gedaan’-mindset en je openstellen voor onverwachte oplossingen. Wat je nodig hebt, is het geloof dat je met een divers team al brainstormend een groot verschil kunt maken voor de toekomst. Want de toekomst is er nog niet, die bouwen we samen.

Daarom delen we drie futureproof brainstormtips om je sessie te tackelen als een echte trendwatcher. Happy brainstorming!

Tip 1: Neem eerst een kijkje elsewhere

Als trendwatchers pakken we geen glazen bol uit de kast om te zien wat the new and the next is. Wat we wel doen is onze open ogen houden voor alles wat er in de wereld om ons heen gebeurt.

Voordat je al brainstormend de oplossingsmodus in schiet, is het essentieel om naar trends en ontwikkelingen in én buiten je markt te kijken. Want wat je als organisatie goed kan of wat de concurrent doet, dat weet je al lang. Juist wanneer je bewust ‘vreemde’ branches opzoekt, spot je de meest vernieuwende ideeën.

Wil je een proces binnen je organisatie flink versnellen? Kijk dan eens bij de brandweer of de ambulancedienst, waar elke seconde van levensbelang is. Neem een duik in het diepe in verschillende industrieën en kom los uit de automatische piloot voor je aan je futureproof brainstorm begint. Gegarandeerd creatieve out of the box input!

Tip 2: Houd een interview met de toekomst

Zoals we al eerder schreven: ‘De toekomst is er nog niet, die bouwen we samen.’ Met die gedachte starten we een brainstorm graag met een interview met de toekomst. Hoe werkt dat dan? Komt ie:

  1. Splits je groep deelnemers in tweeën. Groep 1 vertegenwoordigt vandaag, groep 2 stapt in de tijdmachine en bevindt zich zogenaamd in de toekomst. In de toekomst (kies zelf welk jaartal) is het vraagstuk dat je vandaag wilt oplossen getackeld en ook nog eens een succes geworden voor je bedrijf.
  2. Groep 1 mag nu groep 2 het hemd van het lijf vragen over deze toekomstige situatie. Wie werkt er in de toekomst in het bedrijf? Wat was de doorslaggevende factor om dit idee uit te voeren? Welke grote veranderingen hebben er in het bedrijf plaatsgevonden om dit idee zo succesvol te maken? Er zijn een legio vragen mogelijk, zoals je ziet.
  3. Groep 2 bedenkt ondertussen zelf het antwoord op de vragen. Er is natuurlijk nog niks in het echt gerealiseerd, wat betekent dat deze groep vrij van alle obstakels kan filosoferen over de toekomst waarin zij zich op dat moment bevinden.

Ieder interview met de toekomst levert deelnemers interessante inzichten op om in latere brainstormoefeningen mee te nemen. ‘Wat als ik mijn bedrijf in deze toekomst run, wat doe ik dan anders dan nu?’ Als je jezelf deze vraag stelt, gooit jet de ‘same old thinking’-mentaliteit overboord en maak je plaats voor nieuwe denkrichtingen.

Tip 3: Breng je brainstormresultaten tot leven

Je kunt natuurlijk een ingevuld brainstormcanvas door een collega laten meenemen naar zijn of haar bureau om de honderden sticky notes in een Word-documentje te gieten. Maar hoe zorg je ervoor dat je alle collega’s meekrijgt in nieuwe oplossingen? En hoe houd je je million dollar idea levend binnen je organisatie? Je nieuwe ideeën moeten voelbaar zijn, zodat ze ook in de vezels van je collega’s gaan zitten.

Bij The Forward Club geloven we niet in het schrijven van dikke rapporten of statische planningen. Die belanden simpelweg in een la en dat is zonde. Voor elk project dagen wij onszelf uit een spannende en creatieve vorm te vinden in het overbrengen van ideeën en resultaten. Het activeert, zet aan tot handelen en maakt dat een (nieuwe) visie breed gedragen wordt in de organisatie.

Neem bijvoorbeeld je interview met de toekomst op en laat hem als podcast uitbrengen. Of gebruik het creatieve wondermiddel Artificial Intelligence en zet je nieuwe ideeën om tot digitale illustraties!

Off you go

Wat ons betreft heeft elke organisatie, groot of klein, future proof brainstorms nodig om briljante ideeën te kunnen genereren waar je jaren op kunt teren.

Wil je meer ins & outs over brainstormen? Neem dan dé brainstorm goeroe Friso himself in de arm en laat je verder ‘high’ maken van meer briljante brainstorm inspiratie.

Wil je weten hoe je trends en creativiteit binnen jouw organisatie kan combineren? The Forward Club brainstormt (pun intended) graag met jou over je uitdagingen voor de toekomst!

Psst: lees je dit voor 26 juni? Schrijf je dan absoluut in voor het webinar over toekomstdenken en brainstormen. Deze geeft een praktische verdieping over deze materie. Klik op deze link

Dit hebben we ook opgelost

Creatief, effectief en/of wereldverbeteratief: hierbij een greep uit de problemen die we hebben opgelost.

Inschrijven is gelukt

De volgende Secrets of Brain Fuel ontvang je in je mailbox (vergeet niet om je spam te checken).

Psst: met de code BESTFRIENDSFOREVER krijg je 10% korting op een aankoop in de webshop.