Heb je onze vernieuwde Facilitator Training al ontdekt? Met de code BRANDNEW krijg je 10% korting tot 31 maart. 🚀

+31(0) 58 203 80 33

Brainstormvragen bedenken: in drie stappen naar perfectie

Hoofdafbeelding bij Brainstormvraag bedenken: in drie stappen naar de perfecte vraag

Een goede brainstorm begint met een sterke vraag. Verwacht niet de juiste antwoorden als je de verkeerde vragen stelt. Helaas voelt het bedenken van de juiste brainstormvraag soms alsof je op zoek bent naar de heilige graal. Daarom leren wij je dé drie stappen om die perfecte brainstormvraag te bedenken.

Dit artikel gaat de volgende stappen bij langs naar die perfecte brainstormvraag:

  • Stap 1: Formuleer het doel van de brainstorm in één zin
  • Stap 2: Kies uit een van de beroemde vraagopeningen
  • Stap 3: Maak je brainstormvraag concreet met vier checks
  • Bonus: Vervang bepaalde elementen voor extra creatieve vragen

Ready? Go!

Stap 1: Formuleer het doel van de brainstorm in één zin

Voordat je in vragen gaat denken, is het van belang om in doelen te denken. Wat wil je écht bereiken met je brainstorm? Welk probleem ben je aan het oplossen?

Stel je voor: de klantenservice van je bedrijf is niet top. En daar zijn veel redenen voor. De medewerkers doen niet hun best. De beoordelingen zijn slecht. Klanten zijn ontevreden. De sales van je bedrijf zijn niet geweldig. De manager doet zijn werk niet goed. Etcetera enzovoort.

Hoewel de kans groot is dat al deze informatie relevant is voor de brainstorm, moet je er toch zorgen dat iedereen de kern goed tussen de oren heeft. Waar werken we hier écht aan?

Om het jezelf makkelijk te maken: noteer eerst het probleem in een paar zinnen voor jezelf. En herschrijf dat vervolgens in één zin dat het doel van de sessie samenvat.

Het doel is dan bijvoorbeeld: “We willen onze klantenservice verbeteren.” Specifiek en doeltreffend.

Stap 2: Kies uit een van de drie beroemde vraagopeningen

Je doel staat. Nu is het zaak om deze te verweven tot een vraag. En eigenlijk kun je alle brainstormvragen op drie manieren beginnen. Dat zijn deze:

  1. Hoe kunnen we .. (onze klantenservice verbeteren?)
  2. Op welke manieren kunnen .. (wij onze klantenservice verbeteren?)
  3. Ontwerp .. (een manier om onze klantenservice te verbeteren)

Waarom één van deze vragen? Nou, zo voorkom je dat je per ongeluk een gesloten vraagt stelt. Wees open! Open vragen zorgen ervoor dat mensen meer ruimte voor ideeën krijgen.

Na het voltooien van deze twee stappen, heb je de essentie van je vraag te pakken. Nu is het tijd om ‘m bij te schaven én echt te laten shinen.

Stap 3: Maak je brainstormvraag concreet met vier checks

Check, check, dubbelcheck. Met deze checks zorg je ervoor dat je brainstormvraag écht de juiste snaar aanslaat. Je haalt jargon eruit, specificeert ‘m voor de doelgroep en maakt ‘m meetbaar. Let’s go.

☑️ Check 1: Is de vraag specifiek genoeg?

De eerste check is of je vraag specifiek genoeg is. Moet de focus breder, of juist smaller? Je zorgt voor een smallere focus door bijvoorbeeld een doelgroep, middel of locatie toe te voegen. Dit kan handig zijn als je niet op zoek bent naar globale antwoorden.

Brede focus
Als je brainstormt met een brede vraag, levert dit meestal algemene ideeën op. Een vraag als: ‘Hoe kunnen we onze klantenservice verbeteren?’ genereert algemene inkoppertjes zoals ‘meer personeel’, ‘duidelijkere instructies’ en ‘laten we vriendelijker zijn’.

Nauwe focus
Neem een ​​beperkte vraag zoals: ‘Hoe kunnen we onze klantenservice verbeteren door een tijdschriftadvertentie van een halve pagina gericht op alleenstaande gepensioneerden in Amsterdam in te zetten om Twitter te gebruiken om contact op te nemen met onze afdeling?’

Dit is natuurlijk overdreven specifiek, maar het stuurt deelnemers wel in de juiste richting. Na een aantal ideeën hebben je brainstormers de neiging om flink vragen te stellen. “Waarom heb je voor een tijdschrift gekozen?” “Of waarom Twitter?” “Waarom alleen gepensioneerden?”

Pro-tip: ga voor de gulden middenweg.

☑️ Check 2: Is de vraag uitdagend genoeg?

Stop wat extra power in je vraag door van je doel een uitdaging te maken.

Maak het meetbaar
Plak cijfers op je vraag. Op die manier voelt het meer als een doelstelling en een uitdaging. Dus in plaats van: ‘Hoe kunnen we onze klantenservice verbeteren?’probeer je:  ‘Hoe kunnen we 80% van onze klanten overtuigen om onze klantenservice een 5-sterrenbeoordeling te geven?’. Wees niet bang om wat ambitie te tonen. Dit is tenslotte een uitdaging, toch?

Beperkingen of wensen invoegen
Dit haakt in op check #1, maar geeft des te meer aan dat specifieker vaak beter is.

Beperkingen
Geloof het of niet, maar beperkingen kunnen een prima stimulans zijn voor creativiteit. Ja, je kunt smalle brainstormvragen in je voordeel gebruiken! Voeg een locatie, een doelgroep of een manier van oplossen toe. Dit gaat je een grotere variatie aan ideeën opleveren.

‘Hoe kunnen we armoede in de westerse wereld bestrijden?’, geeft andere antwoorden dan ‘Hoe kunnen we de armoede onder jongeren van 15 jaar en jonger in Europa verminderen?’.

Wensen
Het toevoegen van wensen kan een enorme verbeeldingskracht geven. Een vraag als ‘Ontwerp een energieneutrale en duurzame wijk’ is prima als brainstormvraag. Maar aan dit soort technische vragen kan je gerust een vleugje inspiratie toevoegen.

Het toevoegen van de wens: ‘We willen mensen bij elkaar brengen’ maakt echt een verschil. Bekijk maar eens: ‘Ontwerp een energieneutrale en duurzame wijk die de mensen die er wonen samenbrengt’.

☑️ Check 3: is de probleemeigenaar duidelijk?

Voeg de probleemeigenaar toe zodat de vraag als snel een stuk dringender voelt.

‘Hoe kunnen we onze klantenservice verbeteren?’ krijgt veel meer urgentie als je deze verandert in: ‘Hoe kan onze front office onze klantenservice verbeteren om trouwe klanten tevreden te houden?’.

☑️ Check 4: Zit er jargon in?

Iedereen moet je brainstormvraag begrijpen en er wat mee kunnen doen. Dus als bepaalde woorden jeuken, kun je ze beter vervangen. Vooral wanneer terminologie zoals synergie, doelgroepsegmentatie, empowerment en contentbeheer in je vraag sluipen moet je waakzaam zijn. Bijvoorbeeld: “Hoe kunnen we onze customer journey-experts empoweren om de klantwaarde te valideren?”

Jargon en containerbegrippen leiden je op het pad van abstracte ideeën en maken het leken moeilijk om mee te doen. Keep it real, keep it simple. Als je je brainstormvraag moet uitleggen, heb je al verloren.

BONUS: Vervang bepaalde elementen voor extra creatieve vragen

Wil je de garantie dat je brainstormvraag hele creatieve resultaten oplevert? Dat is waar Brain Fuel de hoek om komt kijken.

Laten we dit voorbeeld voor de eenentwintigste keer gebruiken: ‘Hoe kunnen we onze klantenservice verbeteren?’. En nu gaan we locaties, probleemeigenaren of oplossingen wijzigen of toevoegen. En nee, die hoeven helemaal niets te maken te hebben met jouw situatie. Integendeel!

The Transporter: ‘Hoe kunnen we onze klantenservice in Japan verbeteren?’
The Superhero: ‘Hoe kan Nelson Mandela onze klantenservice verbeteren?’
Hammer That Nail: ‘Hoe kunnen we onze klantenservice verbeteren met een zweep?’

In de Brain Fusion-methode vervangen we verschillende elementen uit één vraag. Bijvoorbeeld: ‘Hoe kan een kwal onze klantenservice voor Cleopatra in een lift verbeteren? Dit levert oplossingen op die je nooit had bedacht als je een realistische vraag had gebruikt.

Wat je ook doet, wees nooit bang om jezelf de allerbelangrijkste vraag te stellen: “Is mijn brainstormvraag wel goed genoeg?” Een goed begin is tenslotte het halve werk!

Dit artikel is onderdeel van ons boek De Brainstorm Bijbel, geschreven door Friso Visser, hier vind je nog veel meer over het bedenken van brainstormvragen.

Dit hebben we ook opgelost

Creatief, effectief en/of wereldverbeteratief: hierbij een greep uit de problemen die we hebben opgelost.

Inschrijven is gelukt

De volgende Secrets of Brain Fuel ontvang je in je mailbox (vergeet niet om je spam te checken).

Psst: met de code BESTFRIENDSFOREVER krijg je 10% korting op ons boek de Brainstorm Bijbel.