Brainstorms leren begeleiden? Geef je op voor de volgende editie van de Facilitator Training op 30 maart en 6 april in Utrecht.🎓
Een goede brainstorm begint met een sterke brainstormvraag. Verwacht niet de juiste antwoorden als je de verkeerde vragen stelt! Helaas voelt het bedenken van de juiste brainstormvraag soms alsof je op zoek bent naar de heilige graal. Hoe je die heilige graal dan vindt? Door dit artikel te lezen!
In dit artikel vind je twee essentiële stappen en vier belangrijke checks die je altijd moet doen voordat je met je brainstorm begint. En nu we hier toch zijn, leren we je ook gelijk hoe je mega-creatieve resultaten kunt ophalen door je brainstormvraag ietwat om te toveren.
Stel je voor: de klantenservice van je bedrijf is niet top. En daar zijn veel redenen voor. De medewerkers doen niet hun best. De beoordelingen zijn slecht. Klanten zijn ontevreden. De sales van je bedrijf zijn niet geweldig. De manager doet zijn werk niet goed. Etcetera enzovoort.
Hoewel de kans groot is dat al deze informatie relevant is voor de brainstorm, moet je er toch zorgen dat iedereen de kernvraag goed tussen de oren heeft. Waar werken we hier écht aan?
Oftewel: hoe introduceer je het probleem dat je wilt oplossen aan de deelnemende brainstormers? Noteer eerst het probleem in een paar zinnen voor jezelf. En herschrijf dat vervolgens in één zinnetje dat het doel van de sessie samenvat.
“We willen onze klantenservice verbeteren.”
De meeste brainstormvragen zouden op een van deze drie manieren moeten beginnen. Met een goede reden!
Vaak is het voldoende om je doel in één zin samen te vatten en een van bovenstaande openingen te gebruiken. Met zo’n opening voorkom je dat je per ongeluk een gesloten vraagt stelt. Wees open! Open vragen zorgen ervoor dat mensen meer ruimte voor ideeën krijgen.
Niet helemaal tevreden met je vraag? Check dan of je vraag breder of smaller moet zijn. Pro-tip: ga voor de gulden middenweg.
Brede focus
Als je brainstormt met een brede vraag, levert dit meestal algemene ideeën op. Een vraag als: ‘Hoe kunnen we onze klantenservice verbeteren?’ genereert algemene inkoppertjes zoals ‘meer personeel’, ‘duidelijkere instructies’ en ‘laten we vriendelijker zijn’.
Nauwe focus
Neem een beperkte vraag zoals: ‘Hoe kunnen we onze klantenservice verbeteren door een tijdschriftadvertentie van een halve pagina gericht op alleenstaande gepensioneerden in Amsterdam in te zetten om Twitter te gebruiken om contact op te nemen met onze afdeling?’ Na een aantal ideeën hebben je brainstormers de neiging om flink vragen te stellen. “Waarom heb je voor een tijdschrift gekozen?” “Of waarom Twitter?” “Waarom alleen gepensioneerden?”
Stop wat extra power in je vraag door van je doel een uitdaging te maken.
Maak het meetbaar
Plak eens wat cijfers op je vraag. Op die manier voelt het meer als een doelstelling en een uitdaging. Dus in plaats van: ‘Hoe kunnen we onze klantenservice verbeteren?’probeer je: ‘Hoe kunnen we 80% van onze klanten overtuigen om onze klantenservice een 5-sterrenbeoordeling te geven?’. Wees niet bang om wat ambitie te tonen. Dit is tenslotte een uitdaging, toch?
Beperkingen of wensen invoegen
Beperkingen
Geloof het of niet, maar beperkingen kunnen een prima stimulans zijn voor creativiteit. Ja, je kunt smalle brainstormvragen in je voordeel gebruiken! Voeg een locatie, een doelgroep of een manier van oplossen toe. Dit gaat je een grotere variatie aan ideeën opleveren.
‘Hoe kunnen we armoede in de westerse wereld bestrijden?’, geeft andere antwoorden dan ‘Hoe kunnen we de armoede onder jongeren van 15 jaar en jonger in Europa verminderen?’.
Wensen
Het toevoegen van wensen kan een enorme verbeeldingskracht geven. Een vraag als ‘Ontwerp een energieneutrale en duurzame wijk’ is prima als brainstormvraag. Maar aan dit soort technische vragen kan je gerust een vleugje inspiratie toevoegen.
Het toevoegen van de wens: ‘We willen mensen bij elkaar brengen’ maakt echt een verschil. Bekijk maar eens: ‘Ontwerp een energieneutrale en duurzame wijk die de mensen die er wonen samenbrengt’.
Voeg de probleemeigenaar toe zodat de vraag als snel een stuk dringender voelt.
‘Hoe kunnen we onze klantenservice verbeteren?’ krijgt veel meer urgentie als je deze verandert in: ‘Hoe kan onze front office onze klantenservice verbeteren om trouwe klanten tevreden te houden?’.
Als bepaalde woorden jeuken, kun je ze beter vervangen! Vooral wanneer terminologie zoals synergie, doelgroepsegmentatie, empowerment en contentbeheer in je vraag sluipen moet je waakzaam zijn.
“Hoe kunnen we onze customer journey-experts empoweren om de klantwaarde te valideren?”
Jargon en containerbegrippen leiden je op het pad van abstracte ideeën en maken het leken moeilijk om mee te doen. Keep it real, keep it simple.
Vervang de elementen van je brainstormvraag
Wil je de garantie dat je brainstormvraag hele creatieve resultaten oplevert? Dat is waar Brain Fuel de hoek om komt kijken.
Laten we dit voorbeeld voor de eenentwintigste keer gebruiken: ‘Hoe kunnen we onze klantenservice verbeteren?’. En nu gaan we locaties, probleemeigenaren of oplossingen wijzigen of toevoegen. En nee, die hoeven helemaal niets te maken te hebben met jouw situatie. Integendeel!
The Transporter: ‘Hoe kunnen we onze klantenservice in Japan verbeteren?’
The Superhero: ‘Hoe kan Nelson Mandela onze klantenservice verbeteren?’
The Deserted Island: ‘Hoe kunnen we onze klantenservice verbeteren met een zweep?’
Als je helemaal los wilt gaan, kun je altijd de Brain Fusion-methode gebruiken, waarbij je verschillende elementen uit één vraag vervangt. Bijvoorbeeld: ‘Hoe kan een kwal onze klantenservice voor Cleopatra in een lift verbeteren? Nu krijg je pas vreemde, specifieke en extreem creatieve oplossingen! Later in je sessie kun je deze gekke ideeën natuurlijk omzetten in oplossingen die je nooit had bedacht als je een realistische vraag had gebruikt.
Wat je ook doet, wees nooit bang om jezelf de allerbelangrijkste vraag te stellen: “Is mijn brainstormvraag wel goed genoeg?”. Een goed begin is tenslotte het halve werk!
Creatief, effectief en/of wereldverbeteratief: hierbij een greep uit de problemen die we hebben opgelost.
Ontvang periodiek geheimen in je mail!
Ontvang maandelijkse geheimen in je mail
De volgende Secrets of Brain Fuel ontvang je in je mailbox.