De Sticky Note World Championships zijn live! Bekijk de livestream en doneer aan het goede doel! 🌳

+31(0) 58 203 80 33

4 snacks die je brein boosten bij een brainstorm

Wat kun je het beste eten tijdens een brainstorm? Tijdens een brainstormsessie staat er altijd wel wat lekkers op tafel. Maar geven die hapjes je brein wel de juiste brandstof? Wij zochten het voor je uit met wetenschap! Wat blijkt: sommige snacks zijn (onverwacht) goed voor je. We nemen je mee naar 4 snacks die je brein boosten bij een brainstorm!


1. Verzin sneller nieuwe ideeën met 70%+ pure chocolade

Misschien wist je al dat pure chocolade, of beter gezegd cacao, ervoor kan zorgen dat je je een vrolijk (of zelfs een verliefd) gevoel kan geven. Maar wist je dat héél pure chocolade ook goed is voor je brein? Cacao zit namelijk boordevol antioxidanten, vitamines die (heel simpel gezegd) de weefsels en cellen in je lichaam beschermt. Maar dat niet alleen: meerdere onderzoeken suggereren dat cacao de delen in je brein stimuleert die te maken hebben met geheugen en het leren van nieuwe dingen. Geniet met mate!

2. Een bakje nootjes zorgt voor een gezond brein

Amandel, hazelnoten, walnoten, zonnebloempitten of zelfs een broodje met pindakaas: het zit boordevol vitamine E. Vitamine E is een belangrijk element om je brein, ook op latere leeftijd, gezond te houden. Een onderzoek uit 2014 wees uit dat het eten van nootjes je perceptie en geheugen verbeterd én dat het zelfs de kans op Alzheimer zou verminderen. Nootjes zijn niet alleen goed (en lekker) tijdens een brainstorm, maar beschermen je dus ook op de lange termijn!

3. Houd je energie op peil met een broodje met ei

Lekker lunchen met een broodje ei is goed voor je! Ei zit namelijk volgestopt met vitamine B. Dit goedje is perfect om je energiepeil en je concentratie tijdens een brainstorm hoog te houden. Daarnaast is het goed voor je stofwisseling! Ook zijn wetenschappers erachter gekomen dat dit goedje er waarschijnlijk voor zorgt dat je brein niet gaat krimpen! Bijzonder hé? Een groot brein zorgt ervoor dat je beter scoort op spraaktests, je visueel geheugen sterk blijft en dat de kans groter is dat je helder kunt blijven nadenken als je oud en grijs bent.

(Technisch gezien was ‘ei’ hier ook een goed antwoord geweest, maar wij denken dat (bijna) niemand voor zijn plezier rauwe eieren gaat eten).

4. Koffie laat je nóg helderder nadenken

Technisch gezien is koffie natuurlijk helemaal geen snack – maar het fungeert uitermate goed als brandstof voor je brein. Het is bewezen dat koffie ervoor zorgt ervoor dat je alerter bent en helderder kan nadenken. Een onderzoek uit 2018 wees zelfs uit dat een bakje leut je brein in staat stelt om meer informatie tegelijkertijd te verwerken. Perfect voor een brainstorm! Nou, moet je nu niet ineens vier, vijf bakjes extra gaan drinken – goede nachtrust is ook belangrijk voor je brein.


Zit er niks voor jou bij?

Ook deze snacks zijn goed om je brein een brainstormboost te geven:

  • Besjes (zoals aardbeien, bosbessen of bramen)
    Deze bevatten veel van dezelfde antioxidanten als pure chocolade! Ze stimuleren je om gemakkelijker nieuwe dingen te leren.
  • Alles met graan! Pap, volkoren brood – je noemt het
    Net als ei zitten granen boordevol vitamine E. Goed voor je energiepeil, dus!
  • Wortelen
    In wortelen zit veel luteolin. Dit zorgt voor een hoop directe brandstof voor je brein én vermindert op de lange termijn de kans op geheugenproblemen
  • (Snoep)Tomaatjes
    In tomaten zit lycopene: een krachtige antioxidant die ervoor zorgt dat je brein optimaal presteert tijdens een brainstorm! Ook tomaatjes lijken de kans op alzheimer te verkleinen.

Meer weten?

Ken je ons nog niet? Wij zijn Brain Fuel en wij weten alles over impact maken met brainstorms! Wil je meer over brainstorms weten? Prikkel dan je brein met de volgende artikelen:

De 5 brainstorm stereotypes en hoe je deze in je voordeel kunt gebruiken


Bronnen:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324044#nuts-and-seeds

https://snacknation.com/blog/brain-food-snacks/

https://www.promisesbehavioralhealth.com/addiction-recovery-blog/yogurt-can-affect-brain-function/

Dit hebben we ook opgelost

Quaerat inventore et ipsam nesciunt vel voluptate libero vel molestias possimus eos eligendi quos rem accusantium soluta est adipisci saepe.