Want to know more about AI and brainstorming? Prepare for the future at our AI Brainstorming Training🦾

+31(0) 58 203 80 33

Hoe zet je ideeën om naar actie?

Dat was ‘m dan – je brainstormsessie is voorbij. Alle deelnemers zijn excited over de resultaten. En hebben het gevoel dat deze sessie écht dingen in gang heeft gezet. Maar dan lopen de deelnemers de ruimte uit. En is het alsof – poef! – de helft van alle ideeën spontaan verdwenen zijn.

Eeuwig zonde.

Want je kunt na afloop nog zo’n lekker gevoel hebben dat je een hartstikke leuke en goede sessie hebt gehad, maar als er vervolgens niks met de ideeën gebeurt.. hoeveel zin had de sessie dan daadwerkelijk? Een terechte vraag.

In dit artikel kaarten we daarom de vier meest voorkomende problemen in het overgaan tot actie aan én hoe je deze aanpakt.

Meest vier meest voorkomende problemen in het overgaan tot actie

Wat ons betreft lopen we hierin tegen vier essentiële problemen aan:

1. De vertaalslag naar actie mist
2. Het timemanagement van de sessie laat te wensen over
3. Deelnemers voelen geen eigenaarschap
4. Er is geen (of een langzame) verslaglegging

Probleem 1: Er wordt geen vertaalslag naar actie gemaakt

In de sessie is er geen aandacht voor de vertaalslag naar actie. Mensen zijn creatief aan het denken, komen met veel ideeën op de proppen. En hebben dan het gevoel héél productief bezig geweest te zijn. Maar hoe productief is het als je na afloop alsnog met lege handen staat? Meh.

Wat helpt?
Kies de juiste bijeenkomstvorm
Om dit te voorkomen denk je vooraf na over welke bijeenkomstvorm het meest passend is voor het oplossen van je probleem, zodat de kans op realisatie van de uitkomsten het grootst is. Heb je een design sprint nodig? Een hackathon? Er zijn vormen van brainstormen waarin van nature al veel meer de nadruk op de uitwerking ligt. Zo maak je het jezelf direct al een stuk makkelijker!

Zet direct de toon
Het helpt ook heel erg dat de opdrachtgever voorafgaand aan de sessie uren en budget vrijmaakt voor het omzetten van de ideeën naar actie. Zo zet je samen de toon: this is serious business. En maak dit ook kenbaar aan het begin van de sessie. Laat de opdrachtgever bijvoorbeeld vertellen dat twee mensen acht uren per week aan de uitkomsten van de sessie gaan besteden. Dit geeft deelnemers veel vertrouwen en bekrachtiging.

Probleem 2: het timemanagement van de sessie laat te wensen over

Als brainstormsessies uitlopen, wordt vaak bespaard op het ‘hoe nu verder’. Wat in dat geval altijd maar de vraag zal blijven.

Wat helpt?

Reserveer tijd voor actie
Werk in de sessie zelf geleidelijk naar actie toe. Maak dit onderdeel van je funnel. Reserveer tweederde van de sessie voor de introductie, het verkennen van het onderwerp en het brainstormen zelf. En bewaar eenderde van de sessie voor het selecteren van de beste ideeën en de uitvoering daarvan. Doe je dit niet? Ook geen ramp. Wees je er dan alleen bewust van dat de uitvoering hoogstwaarschijnlijk volledig bij jou terecht gaat komen.

Maak de acties inzichtelijk
Besteed daarnaast tijdens de sessie ook aandacht aan hóe je de ideeën kunt gaan realiseren. Je kunt bijvoorbeeld met prototypes aan de slag gaan, een Short Storyboard  maken, een Stairway to Action maken of onze Idea Launcher gebruiken. Gebruik deze canvassen om in één oogopslag inzichtelijk te maken hoe je van een idee overgaat naar actie.


Probleem 3: Deelnemers hebben geen verantwoordelijkheidsgevoel

Mensen voelen zich vaak niet uit zichzelf verantwoordelijk voor het daadwerkelijk oppakken van de uitkomsten: ‘Hartstikke leuk idee, maar ik ga dat niet doen.’ Deelnemers gaan na de brainstorm weer ‘gewoon aan het werk’, waarmee de verslaglegging en uitvoering vaak terug op het bordje komt bij de persoon die de brainstorm heeft georganiseerd. Dat wil je niet.

Wat helpt?

Nodig de (toekomstige) eigenaar uit
Sta vooraf stil bij de vraag: wie gaat de uitvoering van de uitkomsten doen? Nodig die mensen alvast uit voor de sessie, zodat ze direct eigenaarschap over de ideeën voelen. Denk daarbij ook om een variatie qua type mensen – dit komt de kwaliteit van de ideeën alleen maar ten goede.

Pluk de enthousiastelingen eruit
Wees tijdens de sessie ook scherp op deelnemers die enthousiasme tonen voor het uitvoeren van de ideeën. Vaak is het vrij makkelijk om twee à drie mensen uit de groep te plukken die dit met je willen uitwerken. Nodig deze mensen direct uit om mee te helpen in het overgaan tot actie.

Jaag aan
Blijf als aanjager ook na de sessie scherp op de voortgang: hoe verloopt het vervolg? Liggen de acties bij de juiste mensen? Moeten er nog nieuwe contacten worden gelegd of interne gesprekken worden gevoerd?

Probleem 4: Er is geen of een langzame verslaglegging

Er is geen verslag van de sessie of het maken van dit verslag duurt veel te lang, waardoor het momentum compleet vervlogen is. Iedereen is al weer druk met wat anders – of is soms zelfs vergeten dat er überhaupt een brainstorm heeft plaatsgevonden.

Wat helpt?

Maak dat verslag – en snel een beetje
Zorg voor een snelle verslaglegging, waarin je ook direct duidelijk maakt wie welke actie oppakt. Een leuke groepsfoto meesturen doet het ook altijd goed. Stuur die – samen met een aantal inhoudelijke foto’s – naar de groep, zodat je de energie van de sessie nog even oprekt. Zet deze foto’s op een (online) plek waar mensen veel komen, zodat ze het ook zeker weten gaan tegenkomen.

Dat dit je maar mag helpen om die geniale ideeën ook werkelijkheid te zien worden. Want daar doen we het tenslotte allemaal voor.

Ready? Let’s get ready to rumble.

Dit hebben we ook opgelost

Creatief, effectief en/of wereldverbeteratief: hierbij een greep uit de problemen die we hebben opgelost.

Yes, the registration was successful!

You will receive the next Secrets of Brain Fuel in your mailbox.

(don’t forget to check your spam)