Heb je onze vernieuwde Facilitator Training al ontdekt? Met de code BRANDNEW krijg je 10% korting tot 31 maart. 🚀

+31(0) 58 203 80 33
Hackathon

Hackathon Kinderopvang Werkt: pedagogisch professional centraal

Er is steeds meer vraag naar kinderopvang. Een mooie ontwikkeling, maar funest voor de zorg. Want hoe kunnen de branches ooit voldoen aan die toename? We got this. Samen met Kinderopvang Werkt! organiseerden we een hackathon om dit maatschappelijke probleem op te lossen. 

All right, first things first. Wat is er precies aan de hand? Davina Koudijs, adviseur voor Kinderopvang Werkt! legt het uit: “De komende tien jaar verwachten we 50.000 extra medewerkers in kinderopvang nodig te hebben. Dat los je niet alleen op door beter of anders te werven. Daarvoor moet je drastisch zoeken naar andere oplossingen.”

A serious problem, dat het landelijke nieuws haalde. Een hackathon is hier echter perfect voor: die haalt je uit de comfortzone van je team én zet mensen vanuit allerlei expertises bij elkaar. En het is gelukt. Het was ongelofelijk hoe gepassioneerd iedereen was. Aan het eind van een energieke doch intensieve hackathon is door een jury één winnaar gekozen. Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen.

Good preparation is half the work

Een goede voorbereiding is het halve werk. Vóór de hackathon gingen we daarom met Kinderopvang Werkt! om tafel voor een ontwerpsessie. Zie een ontwerpsessie als een soort voorbereiding waarin alle benodigde puzzelstukjes voor de daadwerkelijke sessie worden verzameld. In deze sessie wilden we antwoord op twee vragen:

  1. Wat willen jullie precies bereiken?
  2. Wat is de meest logische route hiernaartoe?

Op drie brainstormborden kon Kinderopvang Werkt! schrijven, plakken en laten zien wat ze belangrijk vonden. Uiteindelijk kwamen we samen tot een uitgebreid draaiboek en hoe de daadwerkelijke hackathon eruit kwam te zien. Dit was niet makkelijk: het overkoepelende probleem is zo groots, dat er allerlei vertakkingen (deelvragen) ontstonden. Om deze reden werden er casehouders aangesteld; mensen uit de branche die alles wisten van deze vertakking.

It was time.

LADIES AND GENTLEMEN

“LADIES AND GENTLEMEN”. Op zijn typische manier luidde Frans de hackathon in. De sfeer zat er goed in. Maar goed ook: It was time to get real. De hackathon, en hiermee de Brain Fuel Funnel, ging van start.

Elk van de vijf groepen ging bezig met een van de vertakkingen van de hoofdvraag. Aan het begin waren de casehouders aanwezig om vragen te beantwoorden, maar daarna gingen de groepen zelf aan de slag. Ze kregen diverse Brain Fuel-brainstormmethodes voor de kiezen: Hammer that Nail. Board of Directors. Transporter. Facilitators Frans en Marenthe bekeken per groep wat er nodig was om het meest effectief naar de oplossing te komen.

Die oplossingen kwamen er. In grote getale. Het was ongelofelijk hoe gepassioneerd iedereen was om tot een oplossing te komen: alle deelnemers waren ontzettend betrokken bij het probleem.

In één werkdag tijd kwamen we dan ook al verder dan een oplossing. Deelnemers sloegen aan het vouwen, knutselen en tekenen: de eerste prototypes werden al gemaakt. Men ging naar buiten om field research te doen bij de doelgroep. Iemand knutselde een soort FEBO-snackmuur, waar pedagogisch medewerkers hun gewenste taak uit konden trekken. It was awesome.

 

Maatschappelijke oplossing

Als het nog niet duidelijk was dat men bezig was aan een maatschappelijk probleem, dan kwam dit in de loop van de middag wel. Onder het kielzog van nationale media als RTL (die verslag legden), trokken deelnemers alles uit de kast en presenteerden ze de oplossing aan een prestigieuze jury – vol hoge heren en dames uit de kinderopvangbranche.

Gelukkig zorgde Marenthe ervoor dat deelnemers er helemaal klaar voor waren via een zogenoemde energizer. In een bliksemsnelle cursus vertelde ze alles over de juiste houding, ademhaling en stemgebruik bij een pitch.

With success. Men kwam volledig los tijdens het presenteren aan de jury. We zagen een theaterstuk, mensen werden in beweging gezet en tafels werden aan elkaar geschoven. Uiteindelijk werd met een groots confettikanon de winnaar bekend gemaakt.

 


De winnaar
Team Denktank. Dit team zette de pedagogisch professional centraal. In het bijzonder de vaardigheden en ontwikkeling van hen. Door hier de focus op te leggen, willen zij de cultuurverandering in gang zetten die nodig is om het tekort op te lossen.

We couldn’t be more proud. Check het uitgebreide verslag van Kinderopvang Werkt! voor de andere winnaars.


 

Het blijft ongelofelijk wat mensen die elkaar aan het begin van de dag nog niet eens kenden, samen kunnen bereiken. De kracht van creativiteit én de wil om dit maatschappelijke probleem te tackelen brengen wonderen teweeg. As we speak brengt Kinderopvang Werkt! deze oplossing intern ten uitvoer. You can do it!

Wanna know more?

Heb je een probleem? We’d love to turn you into a problem solver! Stuur een mail naar info@brainfuel.nl of bel naar +31 (0)58 203 80 33 en wij gaan met jou op zoek naar de oplossing!

Dit hebben we ook opgelost

Ontdek andere inspirerende verhalen.

Inschrijven is gelukt

De volgende Secrets of Brain Fuel ontvang je in je mailbox (vergeet niet om je spam te checken).

Psst: met de code BRAINFUELUTRECHT krijg je ons Brain Fuel-deck voor slechts €30,- (normaal €89,95).