Want to know more about AI and brainstorming? Prepare for the future at our AI Brainstorming Training🦾

+31(0) 58 203 80 33

Storytelling: de basis voor een sterk merk

Hoofdafbeelding bij Storytelling - De basis voor een sterk merk

Een zwoele zomeravond, een gezellig kampvuur en een groep mensen die elkaar spannende verhalen vertellen. In deze blog duiken we in de wereld van storytelling en waarom het de basis vormt voor een sterk merk. Wat houdt het eigenlijk in? Hoe en wanneer zet je het in als bedrijf? En hoe combineer je storytelling met brainstormen? Buckle up and get ready.  

Hero’s Journey – de basis voor storytelling

First things first: wat is storytelling eigenlijk? Storytelling is een verzamelterm voor verschillende vormen waarin we verhalen met elkaar delen. Dit gebeurt vaak door middel van een stuk tekst, maar dit kan bijvoorbeeld ook aan de hand van kunst of muziek. De standaardopbouw van een verhaal kent doorgaans een begin, midden en einde.

Deze structuur vormt de basis voor een bekende vorm van storytelling: de ‘’Hero’s Journey’’. In dit verhaal onderneemt de hoofdpersoon een uitdagende reis om ‘het beloofde land’ te bereiken. Deze reis bestaat uit verschillende fases en obstakels die de hoofdpersoon moet overwinnen om bij dit ‘beloofde land’ te komen. Het begint meestal met de roeping van de held, waarin hij of zij wordt uitgenodigd om op avontuur te gaan. Vervolgens wo

Een schematische weergave van de klassieke Hero’s Journey (Bron: Wikipedia)

rdt de held geconfronteerd met verschillende uitdagingen, tegenstanders en obstakels. Uiteindelijk bereikt de hoofdpersoon de ultieme bestemming. Dit verhaal bevat up’s en downs en het moment van overgang tussen die twee is waar de emotionele impact ontstaat. En die emotionele impact is where the magic happens. More on that later.

Als we deze ‘’Hero’s Journey’’ nou even in bedrijfscontext plaatsen, dan is dit ‘beloofde land’ niets anders dan de visie van een bedrijf. Het is het toekomstbeeld dat het bedrijf wil realiseren en waar het naar streeft. In deze reis naar dat beloofde land vormen de missie en visie de basis; ze dienen als een soort turbo achter de motor en worden ondersteund door sterke argumenten om de lezer of luisteraar echt te prikkelen.

Waarom is storytelling zo belangrijk voor je merk?

Er zijn verschillende momenten waar storytelling kan worden ingezet om effectief te communiceren en betrokkenheid te creëren. Zo kan het worden ingezet tijdens een rebranding, wanneer je als  organisatie aanzienlijke groei doormaakt of wanneer medewerkers binnen het bedrijf verschillende verhalen vertellen. Het stelt je in staat om de boodschap van je bedrijf duidelijk over te brengen, betrokkenheid te creëren en te zorgen voor gemeenschappelijk begrip en identiteit.

Laten we zeggen dat er grofweg twee manieren zijn om mensen te triggeren; manipulatie en inspiratie.

Manipulatie maakt gebruik van tactieken zoals korting, schaarste en tijdsdruk om mensen te beïnvloeden. Deze benadering creëert echter vaak een ‘’race to the bottom’’, waarbij korte termijn denken en het streven naar winst de overhand nemen.

Aan de andere kant is er inspiratie; een sterke methode om intrinsieke motivatie aan te wakkeren. Door verhalen te vertellen die emotie oproepen, kunnen bedrijven en merken mensen aanspreken op een dieper niveau. Ze kunnen resoneren met de waarden en idealen van hun publiek en hen motiveren om actie te ondernemen. Dit is waar storytelling om de hoek komt kijken.

Now back to the magic. Waarom zorgt emotie dan voor zo veel impact? Het antwoord op die vraag is eigenlijk heel simpel; emoties stellen mensen in staat om een diepere verbinding te voelen met een verhaal. Door deze verbinding ontstaat er automatisch een gevoel van betrokkenheid en blijven verhalen ook sneller hangen. Daarbij zijn mensen van nature geneigd om in verhalen te denken en dat maakt storytelling een van de meest effectieve vormen van communiceren.

Het gaat echter niet alleen om het vertellen van verhalen, maar ook om het vertonen van acties die in lijn zijn met je visie. Dit concept, ook wel bekend als ‘storydoing’, omvat het daadwerkelijk uitvoeren van dingen om te handelen volgens je overtuigingen. In plaats van simpelweg vertellen wat je doet, is het belangrijk dat je laat zien wat je doet. Show, don’t tell.

Storytelling x brainstormen

Dit zou geen Brain Fuel-blog zijn als er geen koppeling zou zijn met brainstormen, right? Kun je storytelling en brainstormen eigenlijk wel met elkaar verbinden? Zeker!

Storytelling kan een belangrijke rol spelen bij het tot leven laten komen van ideeën.

Storytelling komt vaak aan het einde van een brainstorm om de hoek kijken. Na uren discussiëren, schetsen en noteren begint de fase waarin de juweeltjes worden gekozen en verder worden uitgewerkt. In plaats van ideeën als abstracte concepten achter te laten, worden ze tot leven gebracht door middel van verhalen.

Hoe dit verhaal eruit ziet, hangt natuurlijk af van de context en het doel van de brainstorm. Elk idee kan dienen als bouwsteen voor een sterk verhaal. Om het verhaal nog krachtiger te maken, kan er gebruik worden gemaakt van visualisatie. Het visual storytelling-principe, dat vergelijkbaar is met wat we bijvoorbeeld zo mooi vinden in geluid, speelt hierbij een belangrijke rol. Het draait om het creëren van contrast, het herkennen van patronen, het opwekken van herkenning, het vasthouden van consistentie en het benutten van negatieve ruimte. Door de kracht van beelden te gebruiken, kan visuele storytelling een diepgaande impact hebben op je publiek. And that’s exactly what you want.

Dus, als je met jouw ideeën echt anderen wil overtuigen, overweeg dan om storytelling in je zakelijke communicatie mee te nemen. Neem de tijd om te leren hoe je een verhaal effectief opbouwt en pas dit toe in je pitches, presentaties en marketingmateriaal. Met de power van storytelling kun je je boodschap naar een hoger niveau tillen en een blijvende impact maken.

Wil je daar hulp bij? We got you. Met onze Brand Sprint zetten we in één dag samen met jou een episch merkverhaal op tafel.

Dit hebben we ook opgelost

Creatief, effectief en/of wereldverbeteratief: hierbij een greep uit de problemen die we hebben opgelost.

Yes, the registration was successful!

You will receive the next Secrets of Brain Fuel in your mailbox.

(don’t forget to check your spam)