Want to know more about AI and brainstorming? Prepare for the future at our AI Brainstorming Training🦾
Kunnen 100 studenten in één week 100 challenges oplossen? Geen idee. Nog nooit had iemand dat geprobeerd. Totdat de Media Innovatie Campus (MICA) en Brain Fuel de handen ineen sloten en een vijfdaagse hackathon opstartten onder de noemer Gamestorm.
Tijdens de Gamestorm doken meer dan 100 creatieve studenten op 100 media-uitdagingen ingezonden door ZZP’ers, start-ups, corporates, NGO’s en overheden. Van logo’s tot slogans, van storyboards tot aan campagne-ideeën, van alles en nog wat.
Om zo’n giga-aantal challenges in zo’n micro-aantal dagen voor elkaar te krijgen, moet er natuurlijk wel wat gebeuren. Gamen bijvoorbeeld.
Jaja, ieder team kon verspreid door de week punten verdienen: videogame highscore-stijl. Door gamification-elementen in de week te verwerken, werd de mix van HBO en MBO-studenten gemotiveerd om harder én leuker te werken dan ooit. Dat mixen deden we op alle fronten.
Zo werden op maandag teams gebouwd met behulp van de vijf Brain Fuel-archetypes:
1. De creatieve maar ongefocuste Wizard
2. De strategische maar sturende Captain
3. De scherpe maar oordelende Judge
4. De zorgzame maar soms té gezellige Medic
5. De intelligente maar afwachtende Scientist
En dat highscore-systeem? Die kwam letterlijk overal in terug. In de ochtend waren er punten te verdienen door hard te werken. Pas je nieuwe technieken toe? Punt! Kom je met wereldverbeterende oplossingen? Punt! Help je een ander team uit de brand? Punt!
In de middag konden de teams tegen elkaar strijden in competitiewedstrijden. Van klassieke arcadegames als Street Fighter II en Pacman, tot fysieke games als Just Dance en Lasergamen. En het populairste spel van allemaal: eieren zoeken door het MICA-gebouw. De beste teams krijgen het meeste punten.
Ieder team had een grote stickerposter waarop de coaches konden bijhouden hoeveel punten ze hadden. De teams met de beste resultaten én de teams met de meeste punten winnen prijzen. Maar er zijn geen verliezers. Alle deelnemers gaan naar huis met een diploma.
Alle deelnemers die de eindstreep haalden krijgen een Media Innovatie Basisskills-diploma (vernoemd naar mede-organisator MICA).
Want in zo’n indrukwekkende week leren studenten misschien wel net zoveel als in één jaar. Over design thinking, samenwerken, het werken voor opdrachtgevers en specifieke skills als storytelling, artificial intelligence en concepting.
Iedere dag startte een workshop van een ondernemer. Niet zo’n workshop waarin iemand in een driedelig pak vertelt hoe zijn bedrijf zo succesvol is geworden, maar iemand die dicht bij de doelgroep staat en ze een praktische vaardigheid leert die ze direct kunnen toepassen.
En zodra de teams aan de slag gingen met 1 van de 100 uitdagingen, stonden ze direct onder begeleiding van een coach. Soms waren de coaches vooral knuffels aan het uitdelen maar soms was er een preek nodig.
Dit alles om naar het resultaat toe te werken:
We kunnen elkaar de hand schudden, want wij willen ook weer zo’n hackathon. Er is maar weinig zo leuk én effectief als spelend leren, spelend creëren en resultaat behalen. Stuur een mail naar info@brainfuel.nl of bel naar +31 (0)58 203 80 33.
Heb je een probleem? We’d love to turn you into a problem solver! Stuur een mail naar info@brainfuel.nl of bel naar +31 (0)58 203 80 33 en wij gaan met jou op zoek naar de oplossing!
Ontdek andere inspirerende verhalen.
Receive secrets in your mail periodically!
Receive secrets in your mail periodically!
You will receive the next Secrets of Brain Fuel in your mailbox.