Want to know more about AI and brainstorming? Prepare for the future at our AI Brainstorming Training🦾
Een gezelschapsspel bedenken is een grote uitdaging. Maar weet je wat een nog grotere uitdaging is? Seksueel getinte gezelschapsspellen die leuk én taboedoorbrekend zijn. In acht uren tijd. Driemaal raden wat er die dag ging gebeuren.
EasyToys is een sexual wellness merk. Ja, het is ook een erotische webwinkel. Niet zo’n geen vunzig, duister, stiekem winkeltje maar een vooruitstrevend miljoenenbedrijf dat zich hard maakt (ha!) voor seksuele welzijn. Maar dit wist je als vaste klant natuurlijk allang.
Behalve speeltjes kun je ook spelletjes van zustermerk Tease & Please bestellen. En hoewel je daar echte klassiekers tussen zitten, zou je als gamer ook niet voor altijd PacMan en Patience spelen. Met sexual wellness games is dat niet veel anders. Als de vragen veranderen, speelt een slim bedrijf daar op in.
En wat voor een vraag. Sexual wellness games. Voordat je rooie oortjes gaan klapperen, het waren geen typische ‘broek uit en gaan met die banaan’ spellen. Maar spellen die seks normaliseren, seks bespreekbaar maken, seksspellen die je met vriendengroepen kunt spelen zonder dat het uit de hand hoeft te lopen.
Hoe je zoiets voor elkaar krijgt? Nou, door een retegoed sessie ontwerp te maken natuurlijk. Lang verhaal kort: de sessie bestond uit vier fases:
Fase 1: Research
De creatieven van de Brand Design afdeling te EasyToys wisten niet wat hen te wachten stond. Toen ze binnenkwamen in de showroom, stonden er vijftien stoelen voor ze klaar. Op zich hoeft een stoel niet zo spannend te zijn, maar wat er aan die stoelen hing? Nee, geen lingeriesetjes. Labjassen! Een leuke gimmick? Ja. Maar tegelijkertijd een trigger om iedereen in de juiste mindset te krijgen.
Yes, de eerste fase van de brainstorm was onderzoeken geblazen. Gewapend met lange witte jassen, notitieblokken en laptops gingen de deelnemers een stapel spellen door om te analyseren waarom deze spellen wél of niet werken. Wat voor spelelementen hebben de nieuwe spellen nodig? Wat voor randvoorwaarden hebben we?
En nee, de onderzoekstapel bestond niet louter uit stoute spellen. Ook studentenspellen en games uit grootmoeders tijd (toen iedereen nog braaf was) lagen er klaar voor.
Fase 2: Ideate
Na een anderhalf uurtje hielden de creatievelingen het niet meer: ze wilden creatieve ideeën bedenken. Precies op tijd. Zoals we dat alleen bij Brain Fuel kunnen zweepten we iedereen door een methodisch proces van warming-ups, brain dumps, idiote ideeën verzinnen, de potentie eruit plukken en het snoeihard doorhakken van knopen.
In een paar uren gingen de 3 teams van nul ideeën, naar driehonderd ideeën, naar een top 3 en een troostprijs. Brainstormen ziet er leuk uit, maar het is keihard werken (en ja, het is ook leuk).
Fase 3: Protoype
Voor veel organisaties is het prototypen de spannendste fase, maar de EasyToyers zijn wel wat gewend. Natuurlijk was het geen makje, maar de teams waren van tevoren samengesteld door Melanie, het hoofd van de afdeling. Die verdeelde de disciplines zorgvuldig over de teams: van designers tot fotografen en van videografen tot copywriters. Van alles wat wils. Maar tegelijkertijd keken we ook naar de creativiteits archetypes van Brain Fuel. Hebben de groepen genoeg wizards en niet te veel captains?
Maar laten we eerlijk zijn: als je een dildoverpakking kunt ontwerpen, kun je in twee uren beuken ook wel een prototype sexual wellness game eruit persen.
Fase 4: Pitch
Maar welke games gaan we nou écht ontwikkelen? Dan kun je toch niet in één dag besluiten? Jawel hoor. Helemaal als EasyToys vijf topdogs uit de organisatie uitnodigt om te jureren.
Hier even wat namedropping:
CEO – Eric Idema
Head of Brand Design – Melanie Bos
Head of Purchasing – Ronald Kamst
Sales – Davey Ottema
Strategic Purchase Manager – Sjoerd Wijmenga
De teams pitchen hun troostprijs, derde prijs en tweede prijs alle drie kort door de bocht. Het nummer één idee krijgt extra aandacht. Tussen al het geapplaudiseer, gelach en gejoel door kalken de juryleden hun notitieblok vol.
Na een kwartiertje in spanning te wachten op het juryoordeel is de climax eindelijk bereikt. De jury komt terug en is enthousiast over niet één, niet twee, niet drie, niet vier, niet vijf, niet zes, niet zeven maar acht van de twaalf bedachte games. Vooral [CENSUUR], [CENSUUR] en [NOG MEER CENSUUR] vallen in de smaak.
Vind je al die geheimzinnigheid maar irritant? Je hoeft niet lang te wachten, dit jaar komen ze al op de markt. Wanneer precies? Blijf EasyToys.nl en BrainFuel.nl bezoeken en je komt er vanzelf achter.
REFERENTIE
Melanie Bos – Head of Brand Design
Tijdens de brainstormsessie met BrainFuel werd ik bijzonder geïnspireerd door hun energieke en methodische aanpak. Ze slagen erin om creativiteit te stimuleren met hun gestructureerde processen, wat essentieel bleek in het bedenken van vernieuwende en taboedoorbrekende sexual wellness games.
Hun vermogen om ons snel door verschillende brainstormfasen te leiden, van onderzoek tot prototype, was indrukwekkend en buitengewoon effectief. Deze dag was niet alleen een oefening in innovatie, maar ook een krachtig voorbeeld van hoe gerichte creativiteit tot snelle tastbare resultaten kan leiden.
Ik heb geen erotische webwinkel, maar ik wil wel een brainstorm
Let’s get it on. Stuur een mail naar info@brainfuel.nl of bel naar +31 (0)58 203 80 33.
Ontdek andere inspirerende verhalen.
Receive secrets in your mail periodically!
Receive secrets in your mail periodically!
You will receive the next Secrets of Brain Fuel in your mailbox.