Heb je onze vernieuwde Facilitator Training al ontdekt? Met de code BRANDNEW krijg je 10% korting tot 31 maart. 🚀

+31(0) 58 203 80 33
Hoofdafbeelding bij Dungeons & Werewolves
Methode

Dungeons & Werewolves

In dit rollenspel ontdek je de ware aard van je teamleden. Zijn ze wel een barbaar, dief of tovenaar? Of stiekem toch een weerwolf, dictator of allebei? Wie-o-wie overleeft deze reis waarin tactiek, geluk en hebzucht centraal staan.
Fase
Teambuilding
Moeilijkheidsgraad
Expert
Tijd
15-45 minuten
Kaarten
Dieren, Karakters, Locaties, Objecten

Wanneer gebruik je Dungeons & Werewolves?

Dungeons & Werewolves is een te gekke manier om elkaar beter te leren kennen op een leuke en niet voor de hand liggende manier. Wil je hard lachen en hard discussiëren? Wil je de sterke kanten en de zwakke plekken van je teamleden ontdekken?

Net zoals in Weerwolven in Wakkerdam speel je dit spel in rondes, waarbij in de ene ronde iemand overdag uit het spel op de brandstapel gegooid wordt en in de andere ronde midden in de nacht wordt opgegeten. En net zoals in het roemruchte Dungeons & Dragons is er een Game Master die onverwachte avonturen op tafel kan werpen die het een verrassende wending kunnen geven.

Brain Fuel presenteert the best of both worlds.

Welke functie hebben de Brain Fuel-kaarten?

Let op: de mogelijkheden zijn oneindig. Het is allemaal afhankelijk van de creativiteit van de facilitator.

Hieronder zijn ideeën die we bij Brain Fuel zelf toepassen.  Leg de functies vooraf wel uit!

Objectkaarten
Shotgun: Je mag iemand naar keuze neerschieten als je op de brandstapel belandt of wordt opgegeten. Je eigen leven is niet gered, maar misschien kun je zo nog iemand meenemen in het graf.

Knoflook: Als de Dracula kaart meedoet, ben jij beschermd tegen de beet van Dracula.

Zweep: Je mag deze éénmaal inzetten om de rol van de leider over te nemen. Jij geeft dus de doorslaggevende factor in een stemming.

Biertje: De groep wijst twee personen aan die de ruimte uitlopen en samen even een biertje drinken. Deze tijd kunnen zij gebruiken om een bond te smeden - maar dat kunnen de andere spelers ook.

Sixpack: Je hebt zo’n indrukwekkend wasbordje, dat je iemand mag aanwijzen die gaat stemmen wat jij stemt.

Sleutelgat: Je mag s’nachts door het sleutelgat kijken. Oftewel: jij mag spieken wat de Weerwolven uitspoken. Maar kijk uit: als ze weten dat je spiekt, eten ze je vast op.

Schatkist: De deelnemer met de kaart in kwestie houdt deze verborgen. Afhankelijk van het verhaal mogen spelers deze van elkaar stelen. Degene die aan het eind van het spel leeft én de schatkist heeft, wint het spel. Zelfs van de Weerwolven. Of de ene Weerwolf wint van de ander.

De bom: de bom gaat tikken. Je kunt binnen een aantal rondes op de bom springen. Je offert jezelf dan op. Als niemand zich opoffert, stopt het spel en verliest iedereen - tenzij er mensen met extra levens zijn.

Locatiekaarten
Spookhuis: In de nacht komt Dracula in het spel. Één van de deelnemers zal een vampier worden.

Wilde Westen: Iedereen praat met een Amerikaans accent. En je mag elkaar uitdagen met een dobbelsteen. De verliezer mag een kaart van de ander stelen.

Boksring: Twee personen gaan potje boxen. Ze mogen 2 minuten de groep overtuigen om een winnaar te wijzen. De verliezer gaat dood.

Jungle: Iemand wordt gebeten door een Cobra. Gaan we de gebetene redden of laten we deze sterven?

Hemel: De dode spelers sturen een geschenk uit de hemel. Ze één woord op een briefje schrijven en via de spelleider aan de spelers geven. Let op: ze mogen geen naam opschrijven.

Ziekenhuis: We beginnen de ronde door iemand op te lappen. Blijkbaar was de deelnemer toch niet overleden. Hoera!

Dierenkaarten
Hond: De hond functioneert als een extra leven. Als het baasje komt te overlijden, dan offert de hond zich op. Natuurlijk is het baasje erg verdrietig en huilt deze de rest van het potje.

Draak:
Oh nee! De draak valt het team aan. Dobbel te laag en je gaat eraan. Dobbel heel hoog en je hebt een nieuw huisdier.

Aap: Door een vloek verandert één van de deelnemers in een aap. Je kan niet meer praten, maar alleen nog maar ‘Oe’ en ‘Aa’ zeggen.

Hoe zet je Dungeons & Werewolves in?

DISCLAIMER: Deze methode is voor gevorderde facilitators. De methode vraagt veel begeleiding en improvisatie. Verder heb je onze Brain Fuel-brainstormkaarten nodig.

1. Character Building

  • Laat alle deelnemers een eigen karakter creëren. Deze kunnen ze uittekenen op een lege karakterkaart, een sticky note of een papiertje. Denk aan een naam, een portret, een wapen en eventueel een superkracht. Spelen ze 'Magic Mike Jordan', de strippende tovenaar die verdacht goed kan basketballen? Of ben je liever ‘Barbeeyonce’, een roze koninginnenbij met zang & danskwaliteiten waar je ‘DAMN GIRL’ tegen zegt. You decide.
  • Daarna bespreken alle deelnemers de karakters met elkaar.

2. Game Start

  • De facilitator AKA Game Master vertelt een verhaal. Misschien zijn jullie allemaal de eerste mensen op de maan op zoek naar een legendarische schat, misschien zijn jullie de Ridders van de Ronde Tafel onderweg op de Afsluitdijk om met geëvolueerde koeien te vechten, misschien zijn jullie een boyband in Tokio die per ongeluk een geheime samenzwering van robots ontdekken.
  • De Game Master geeft alle deelnemers een lege of willekeurige Brain Fuel-kaart. Eén speler krijgt de Weerwolf-kaart. Neem vooraf al het juiste aantal kaarten in de hand. Vanaf acht spelers mag je twee weerwolven gebruiken. Afhankelijk van je verhaal kun je in plaats van Weerwolven ook Dictators, Robots, Koeien of wat dan ook gebruiken (of een Weerwolf en een Dictator).
  • Alle spelers bekijken hun kaart zonder te overleggen.
  • De deelnemers voeren een discussie over wie de leider van hun groep wordt. De leider van de groep mag tijdens dubbele stemmingen de doorslaggevende keuze maken. Dus wanneer twee mensen op Deelnemer 1 en twee mensen op Deelnemer 2 stemmen, dan geeft de stem van de leider de doorslag.
  • Zodra de leider gekozen is, kondigt de spelleider de eerste nacht aan.

3. Goedenacht

  • Alle spelers moeten hun ogen sluiten.
  • De spelleider vraagt de Weerwolven om hun ogen open te doen en elkaar aan te kijken zodat ze van elkaar weten dat ze een Weerwolf zijn. Ze laten niks aan de andere spelers merken.

4. Goedemorgen

  • Iedere ochtend speelt de Game Master een kaart en/of laat hij de groep een kaart trekken. Deze kaart kan invloed op het spel én op het verhaal hebben. Misschien trek je een ‘Rusland’ kaart en reizen jullie ineens naar Rusland om Wodka in te kopen. Misschien trek je een ‘Zwaard’ kaart en heb je een legendarisch wapen welke later vast van pas komt. Misschien trek je een ‘Draak’ kaart die je groep aanvalt en moet je als je slecht dobbelt een teamlid opofferen.
  • De rest van deze ronde voeren de deelnemers een discussie over wie de Weerwolven zouden kunnen zijn.
  • Daarna volgt een stemming waarin één van de Weerwolven op de brandstapel wordt gegooid. Oftewel: deze speler doet niet meer mee. De speler mag naar een andere ruimte vertrekken óf simpelweg niks meer zeggen.

5. Slechtenacht

  • De Game Master vraagt iedereen om de ogen weer dicht te doen.
  • Van het uitgebreide discussieren hebben de Weerwolven honger gekregen. In stilte wijzen ze iemand aan die opgegeten gaat worden.
  • Nu komen de extra regels in het spel: het kan zijn dat een deelnemer met een ‘Verrekijker’ kaart één seconde mag spieken tijdens de nacht. Of een deelnemer met een ‘Hond’ kaart beschermd wordt en die nacht niet opgegeten kan worden. Maar misschien heeft de Game Master stiekem een ‘Dracula’ kaart gegeven aan één van de deelnemers en kunnen er ook nog vampieren meedoen die zich iedere beurt uitbreiden. Anything can happen.

6. Slechtemorgen

  • De Game Master vertelt het slechte nieuws: er is iemand opgegeten. Deze persoon wordt uit het spel verwijderd. Tenzij er een kaart is die daar een stokje voor kan steken.
  • Daarna wisselen de stemrondes en ‘op-eet-rondes’ zich af. Totdat de wolven zijn uitgeschakeld óf totdat alle burgers zijn opgegeten (of onterecht verbrand). Als er één burger en één weerwolf overblijven, dan is het helaas pech voor de burgers. En dan heb je een winnaar!

Brainstorm producten

Aan de slag met brainstormen? In onze webshop vind je alles dat je nodig hebt om je sessies naar het volgende niveau te tillen.

De Brainstorm Bijbel, een mock-up van de voorkant
39.95

De Brainstorm Bijbel

Brain Fuel
89,95

Brain Fuel – Basis Deck (NL)

Brain Fuel
25.00

Brain Fuel – Digital Cards (EN)

Brain Fuel
24.99

SDG Kickstarter Deck

Brain Fuel
115.94

Combodeal: Basis Deck + Test Like The Best

Brain Fuel
25.99

Brain Fuel x Innofest – Test Like The Best

Brain Fuel
1.00

Limited Edition Uitbreiding – Boomkaarten

Brain Fuel
99.95

Brain Fuel – Starters Pakket (NL)

Brain Fuel

Andere methoden

Meer brandstof voor je brein.

Inschrijven is gelukt

De volgende Secrets of Brain Fuel ontvang je in je mailbox (vergeet niet om je spam te checken).

Psst: met de code BRAINFUELUTRECHT krijg je ons Brain Fuel-deck voor slechts €30,- (normaal €89,95).