+31(0) 58 203 80 33
Hoofdafbeelding bij 5D-methode
Methode

5D (Doelen, Doelgroepen, Draaiboek, Drempels & Doeners)

Sta je aan het begin van een groot en complex traject? Dan is het meer dan een goed idee om een zogeheten ‘ontwerpsessie’ te organiseren met de opdrachtgever en het kernteam. Daarin helpt de 5D methode je om je doelen, doelgroepen, draaiboek, drempels én de doeners scherp te krijgen.
Fase
Brainstorm
Moeilijkheidsgraad
Expert

Wanneer gebruik je de 5D-methode?

De 5D-methode komt het beste tot zijn recht als kick-off van een groot(s) traject waarbij meerdere doelen spelen en er meerdere stakeholders betrokken zijn. Hackathons? Check. Design Sprints? Check. Verandertrajecten? Check.

De 5D-methode helpt je om doelen, doelgroepen, draaiboek, drempels en doeners scherp te krijgen:

1. Doelen - wat zijn de doelen van het traject?
2. Doelgroepen - welke doelgroepen en stakeholders zijn bij het traject betrokken?
3. Draaiboek - wat zijn de chronologische fases of stappen in het traject?
4. Drempels - waar gaan we in dit traject allemaal tegenaan lopen?
5. Doeners - welke acties moeten er gedaan worden - en door wie?

Hoe werkt 5D?

Om 5D te gebruiken, heb je in ieder geval sticky notes, stiften en de Brain Fuel-beslisstickers nodig.

1. Schrijf de vijf D’s (doelen, doelgroepen, draaiboek, drempels, doeners) op sticky notes en hang deze op een rij, met genoeg ruimte ertussen.
2. Neem daarna ongeveer 20 minuten per ‘D’ de tijd om input op te halen. Oftewel: vijf verschillende rondes. Houd er rekening mee dat afhankelijk van de situatie de ene D meer tijd vraagt dan de ander. Vooral Draaiboek kan meer tijd in beslag nemen.

3. Je begint een ronde in stilte. Eerst bedenken deelnemers drie minuten lang input, die ze op sticky notes schrijven. Hierbij mag niemand met elkaar overleggen. Laten we ‘Doelen’ als voorbeeld nemen. De ene deelnemer schrijft op “We willen studenten kennis laten maken met technische bedrijven”. Maar de andere deelnemer aan de ontwerpsessie denkt weer na over marketing en schrijft “We willen nationale persaandacht” op de sticky note.
4. Na die drie minuten plakken de deelnemers één voor één hun opgeschreven input onder het briefje met de titel van de ronde die ze net achter de rug hebben. Tijdens het plakken van de sticky notes benoemen ze kort wat ze opgeschreven hebben en is er ruimte voor andere deelnemers om te zeggen: “Goeie, moeten we inderdaad wat mee.” en “Oh ja, die heb ik ook!” Vraag in het laatste geval de deelnemers of ze sticky notes die bij elkaar horen direct willen groeperen in clusters.
5. Geef de deelnemers aan het einde van een ronde Selection Day of Trophy Voting-stickers om aan te geven wat ze het allerbelangrijkste vinden.

Stap 3 tot en met 5 herhaal je voor alle vijf rondes. De enige uitzondering is Draaiboek. Daar kan het verstandig zijn om alle post-its op chronologische volgorde te zetten, dan heb je direct een voorzichtige planning. In het geval van een hackathon zou dat een blokkenschema kunnen worden. En bij een innovatietraject kun je wellicht een voorzichtige jaarplanning optuigen.

Brainstorm producten

Aan de slag met brainstormen? In onze webshop vind je alles dat je nodig hebt om je sessies naar het volgende niveau te tillen.

De Brainstorm Bijbel, een mock-up van de voorkant
39.95

De Brainstorm Bijbel

Boeken
89,95

Brain Fuel – Basis Deck (NL)

Brain Fuel
25.99

Brain Fuel x Innofest – Test Like The Best

Decks
99.95

Brain Fuel – Starters Pakket (NL)

Bundels

Andere methoden

Meer brandstof voor je brein.

Inschrijven is gelukt

De volgende Secrets of Brain Fuel ontvang je in je mailbox (vergeet niet om je spam te checken).

Psst: met de code BESTFRIENDSFOREVER krijg je 10% korting op een aankoop in de webshop.