Mensen gaan er vaak vanuit dat hun product of dienst de beste ooit is. Maar is dat echt zo? Hier komt Innofest, dat al meer dan 200 start-ups intensief hielp, om de hoek kijken. Is mijn innovatie wel goed genoeg? Zitten consumenten wel op mijn innovatie te wachten? Wat kan ik nog doen voordat ik klaar ben om de markt op de gaan? Het antwoord: testen, testen, testen. Als de beste.
Je bent Test Like the Best vast al eens tegengekomen op onze socials of in onze nieuwsbrief. Via 3 canvassen, 25 testkaarten en een 40 pagina’s tellende whitepaper geeft deze methode je concrete handvatten om jouw product, dienst of concept te testen, alvorens je het op de markt brengt. Test Like the Best is een kindje van zowel Brain Fuel als Innofest. En dat we er trots op zijn, is een understatement.
“We hoorden heel vaak: kunnen wij ook zelf op de manier van Innofest te werk gaan? Vanuit die gedachte hebben we Test Like the Best ontwikkeld: om ondernemers te helpen zelf hun test op te zetten”, legt Linda Vermaat, directeur van Innofest, uit. Innofest geeft innovaties een testplek in de praktijk. Dit doen ze via living labs op bijvoorbeeld een festival of andere creatieve hotspots, waar veel mensen er gemakkelijk mee in aanraking kunnen komen. Een formule voor succes; op deze manier hielpen ze al honderden innovaties effectief naar de markt.
Geen wonder dat Test Like the Best daarom ook wel de Innofest-methodiek genoemd wordt. Met de Innofest-methodiek haal je een hulpmiddel in huis, waarmee je zelf een test kunt opzetten. Een mini-living lab, zo je wil! Dat dit aanslaat, merkt ook Friso, creative lead en founder van Brain Fuel. Er zijn al tal van ondernemers en organisaties die een Test Like the Best-trajecten hebben gevolgd. Een prachtig voorbeeld is de Light Challenge in onder andere Amsterdam, een grote design sprint die de nieuwe generatie uitdaagt om met innovatieve concepten te komen op het gebied van verlichting.
Maar de Light Challenge is slechts een van de vele voorbeelden.
Als je de Case-pagina van Innofest opent, word je verwelkomd door tientallen tot leven gekomen producten, diensten of concepten. Vergroening van je kledingkast, een levensreddende motorhelm of een eetbare koffiebeker. Vooruit geholpen door te testen op festivals als Oerol, Zwarte Cross of Into the Great Wide Open.
Voor Linda springt het drankje Kumasi eruit. “Chocolade wordt gemaakt van een vrucht met daarin een noot, de vrucht wordt gezien als restmateriaal en dus weggegooid. Daar wordt Kumasi van gemaakt, een frisdrank. Boeren verdienen op deze manier meer geld met de cacaovrucht, en leren dat wat (ogenschijnlijk) afval is, ook waarde kan hebben.” Innofest hielp ze tweemaal met een test tijdens Oerol waarbij deelnemers feedback gaven op de smaak, de verpakking en hun marketing.
Een andere bijzondere innovatie is de Semila Sanitation Hub, een volledig circulair toilet. In het leven geroepen omdat schoon drinkwater, voedsel en sanitaire voorzieningen voor miljarden mensen nog altijd buiten bereik zijn. De Sanitation Hub moet daar verandering in brengen. Innofest hielp ze vier keer met testen voor het filteren van urine, afvalwater en uiteindelijk zwart water en de acceptatie van de Hub bij het publiek. Ook festivals in Nederland blijken open te staan voor deze sanitatieverduurzaming; onder andere Zwarte Cross zet nu douchewater in voor het spoelen van wc’s.
Niet alleen bracht de Innofest-methodiek vele innovaties tot leven, het heeft ook een positieve invloed op Innofest als merk gehad. “Het ontwikkelen van een eigen methodiek geeft aanzien, aantrekkingskracht”, vertelt Linda. “Het zorgt voor een eenheid in onze aanpak en maakt het traject dat ondernemers doorlopen zichtbaar. Daarnaast geeft het gesprekken met onze partners over onze aanpak een diepere laag. Anders denken mensen wel eens dat Innofest enkel de deur opent naar een festival.”
Bragging rights van Innofest
Inmiddels is Test Like the Best al veel meer dan een kindje van Brain Fuel en Innofest. As we speak leren ook anderen met de methode te werken: er is een Test Like the Best-workshop, en binnenkort ontpopt het zich tot (online) educatietraining. De methode gaat meer en meer leven in ondernemend en innoverend Nederland. Langzaam lijkt iedereen wakker te worden en het belang van testen in te zien. Als het aan ons ligt, leert iedereen in de toekomst Testen als de Beste.
Ontdek andere inspirerende verhalen.
Contact
Volg ons op social media
Ontvang periodiek geheimen in je mail!
Ontvang maandelijkse geheimen in je mail
De volgende Secrets of Brain Fuel ontvang je in je mailbox (vergeet niet om je spam te checken).