+31(0) 58 203 80 33

Algemene voorwaarden Brain Fuel b.v. 2025

Artikel 1. Definities 

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:  

  1. Opdrachtnemer: de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Brain Fuel B.V., gevestigd te (8911 DS) Leeuwarden, aan de Bagijnestraat 64 en ingeschreven bij in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 72259620.
  2. Opdrachtgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die aan opdrachtnemer opdracht heeft gegeven tot het leveren van producten en/of diensten.
  3. Consument: de natuurlijke persoon, niet handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf, die aan opdrachtnemer opdracht heeft gegeven tot het leveren van producten en/of diensten.
  4. Producten en/of diensten: alle werkzaamheden, in welke vorm dan ook, op het gebied van (online) bedrijfsopleiding- en training, begeleiding en brainstormsessies, in de breedste zin van het woord, die opdrachtnemer voor of ten behoeve van de opdrachtgever verricht en de (hulp)middelen die opdrachtnemer daarbij gebruikt c.q. daarvoor ontwikkelt.
  5. Overeenkomst: iedere overeenkomst, evenals (rechts)handelingen ter voorbereiding en ter uitvoering daarvan, tussen opdrachtnemer en opdrachtgever met als doel opdrachtnemer producten en/of diensten te (laten) leveren in opdracht of ten behoeve van opdrachtgever.
  6. Partijen: opdrachtnemer en opdrachtgever samen.
  7. Dag: kalenderdag.
  8. Schriftelijk: alle op schrift gestelde communicatie, waaronder begrepen communicatie per e-mail en digitale berichtgeving, mits de identiteit van de afzender en de authenticiteit van de communicatie voldoende vaststaat.

Artikel 2. Toepasselijkheid algemene voorwaarden 

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle door opdrachtnemer gedane aanbiedingen, uitgebrachte offertes, gesloten overeenkomsten, verrichte diensten, geleverde producten en overige verrichte handelingen, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing wanneer er uit een overeenkomst een vervolgovereenkomst en/of meerwerk voortvloeit.
  2. Van deze algemene voorwaarden kan niet worden afgeweken, tenzij beide partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders met elkaar overeenkomen. 
  3. Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende/afwijkende algemene (inkoop) voorwaarden van opdrachtgevers en/of van derden uitdrukkelijk uit.
  4. Opdrachtnemer heeft het recht deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Wijzigingen zullen ook gelden ten aanzien van reeds afgesloten overeenkomsten. Opdrachtnemer zal de meest recente versie van de algemene voorwaarden aan opdrachtgever ter hand stellen dan wel deze op de website publiceren.
  5. Wijzigingen van algemene voorwaarden zullen na dertig dagen, nadat opdrachtgever op de hoogte is gesteld, van kracht zijn. Enkel de consument heeft het recht de overeenkomst te ontbinden, indien hij niet akkoord gaat met de aangekondigde wijziging(en). Dit geldt niet voor opdrachtgevers handelend in de hoedanigheid van beroep of bedrijf, zij zijn gehouden de wijziging(en) te accepteren.  
  6. Indien één of meer bepalingen uit deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn verklaard, nietig mochten worden verklaard of vernietigd worden, dan blijven de overige bepalingen in deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Partijen zullen in overleg treden om een nieuwe bepaling ter vervanging van de nietige of vernietigde bepaling overeen te komen. Daarbij wordt zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht genomen.
  7. Indien opdrachtnemer op eigen initiatief ten gunste van de opdrachtgever afwijkt van deze algemene voorwaarden, kunnen daar door de opdrachtgever nimmer enige rechten aan ontleend worden. 

Artikel 3. Aanbiedingen en offertes 

  1. Een uitgebrachte offerte door opdrachtnemer is vrijblijvend. Opdrachtnemer heeft het recht een gedaan aanbod binnen een redelijk termijn na ontvangst van aanvaarding te herroepen.  
  2. Een aanbod en/of offerte wordt schriftelijk door de opdrachtnemer aangeboden, tenzij spoedeisende omstandigheden dit onmogelijk maken.
  3. Een aanbod en/of offerte kan gebaseerd zijn op de door opdrachtgever verstrekte gegevens. Indien na het aanbod en/of de offerte blijkt dat de verstrekte gegevens (geheel of gedeeltelijk) onjuist en/of achterhaald zijn, heeft opdrachtnemer het recht de betreffende prijzen en andere voorwaarden aan te passen.
  4. Opdrachtnemer kan niet aan een aanbod en/of offerte worden gehouden indien de opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat het aanbod en/of de offerte, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing, verschrijving, druk-, zet- of typefout bevat.
  5. Een samengestelde prijsopgave verplicht opdrachtnemer niet tot levering van een deel van de in de aanbieding en/of offerte begrepen producten en/of tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
  6. Opdrachtnemer mag opdrachten zonder enige opgave van redenen weigeren.
  7. Aanbiedingen gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten of nabestellingen.

Artikel 4. Totstandkoming van de overeenkomst 

  1. De overeenkomst komt tot stand nadat de opdrachtgever het aanbod en/of de offerte schriftelijk heeft aanvaard. Mondelinge aanvaarding van de opdrachtgever verbindt opdrachtnemer slechts, nadat opdrachtgever de aanvaarding schriftelijk heeft bevestigd. 
  2. Wanneer de aanvaarding door de opdrachtgever, al dan niet op ondergeschikte punten, afwijkt van het aanbod van opdrachtnemer, komt de overeenkomst pas tot stand indien opdrachtnemer uitdrukkelijk schriftelijk met deze afwijking(en) heeft ingestemd.
  3. In gevallen waar opdrachtnemer diensten levert in opdracht van opdrachtgever zonder dat er een aanbod en/of offerte is vooraf gegaan, is opdrachtnemer pas aan deze opdracht gebonden nadat opdrachtnemer deze schriftelijk aan de opdrachtgever heeft bevestigd, of zodra opdrachtnemer – zonder tegenwerping van de opdrachtgever – met de uitvoering is begonnen.
  4. Het wijzigen van een aanvaarde opdracht kan alleen met schriftelijke goedkeuring van beide partijen. Eventuele meerkosten als gevolg van een wijziging komen ten laste van de opdrachtgever. Opdrachtnemer informeert opdrachtgever zo spoedig mogelijk over eventuele meerkosten. Wijzigingen kunnen met zich meebrengen dat de overeengekomen levertijd c.q. uitvoeringstermijn door opdrachtnemer wordt overschreden, hetgeen als overmacht wordt beschouwd.
  5. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is de overeenkomst te wijzigingen en/of aan te vullen, stelt opdrachtnemer opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte. Partijen zullen tijdig en in onderling overleg overgaan tot aanpassing van de overeenkomst.

Artikel 5. Verplichtingen opdrachtgever 

  1. Opdrachtgever stelt alle informatie, gegevens, documenten en/of materialen die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst vóór de door opdrachtnemer genoemde deadline, in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan opdrachtnemer.
  2. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens, documenten en/of materialen. Dit geldt ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
  3. Stelt de opdrachtgever niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door opdrachtnemer redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens, documenten en/of materialen beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende (extra) kosten en/of (extra) uren voor rekening van de opdrachtgever. Opdrachtnemer is daarnaast gerechtigd de overeenkomst onmiddellijk te ontbinden middels een schriftelijke verklaring, zonder recht op enige (schade)vergoeding van de opdrachtgever.
  4. Opdrachtgever is gehouden opdrachtnemer toegang te verschaffen tot de locatie, het pand c.q. de ruimte waar de overeengekomen diensten c.q. werkzaamheden door opdrachtnemer zullen worden uitgevoerd, alsmede de daarvoor benodigde voorzieningen, aansluitingen en door de opdrachtnemer benodigde materialen te verzorgen. Loopt de uitvoering van de overeenkomst vertraging op door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomen van genoemde de in voorgaande zin genoemde zaken, dan komen de daaruit voortvloeiende (extra) kosten en/of (extra) uren voor rekening van de opdrachtgever.
  5. Opdrachtnemer heeft het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten tot het moment dat opdrachtgever aan de verplichtingen bedoeld in dit artikel heeft voldaan.

 Artikel 6. Uitvoering van de overeenkomst  

  1. Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop en door welke perso(on)n(en) de overeenkomst wordt uitgevoerd.
  2. Opdrachtnemer voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen uit, overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap. Opdrachtnemer heeft slechts een inspanningsverplichting ten aanzien van geleverde diensten en kan niet worden aangesproken vanuit een resultaatsverplichting. Opdrachtnemer kan daarom niet aansprakelijk worden gesteld voor tegenvallende resultaten en/of het niet behalen van beoogde doelstellingen naar aanleiding van een door haar geleverde dienst.
  3. De overeenkomst wordt enkel ten behoeve van de opdrachtgever uitgevoerd. Derden kunnen aan de inhoud van de overeenkomst geen rechten ontlenen, onder welke naam en/of titel dan ook.
  4. Alle diensten worden, met terzijdestelling van de artikelen 7:404 en 7:407 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek aanvaard en uitgevoerd door opdrachtnemer.
  5. Opdrachtnemer heeft het recht zonder kennisgeving aan en uitdrukkelijke toestemming van de opdrachtgever (een deel van) de werkzaamheden te laten verrichten door derden, indien dit naar het oordeel van opdrachtnemer wenselijk is.
  6. Opdrachtnemer heeft het recht de overeenkomst in fasen uit te voeren.
  7. Indien de overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd, heeft opdrachtnemer het recht de uitvoering van die onderdelen die tot de volgende fase of fasen behoren op te schorten totdat de opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase (schriftelijk) heeft goedgekeurd en opdrachtgever voor die dienst betaald heeft. Opdrachtgever mag niet op onredelijke gronden die goedkeuring onthouden.
  8. Opdrachtnemer heeft het recht om elk uitgevoerd gedeelte afzonderlijk te factureren en daarvoor betaling te verlangen. Indien en zolang deze factuur door de opdrachtgever niet wordt voldaan, is opdrachtnemer niet verplicht tot uitvoering van de volgende fasen en heeft zij het recht de overeenkomst op te schorten.

Artikel 7. Herroepingsrecht 

  1. Indien er sprake is van koop op afstand, heeft de consument het recht de overeenkomst met betrekking tot de aankoop van één of meerdere producten en/of diensten gedurende een bedenktijd van 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. Opdrachtnemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar de consument is niet tot opgave van reden(en) verplicht.
  2. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of een vooraf door de consument aangewezen derde, kenbaar heeft gemaakt een dienst af te willen nemen, of een product heeft ontvangen, of:
    • Indien de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop het laatste product is ontvangen.  
    • Indien levering van een product bestaat uit verschillende onderdelen: de dag waarop het laatste onderdeel is ontvangen.  
  3. De consument is verplicht tijdens de bedenktijd zorgvuldig om te gaan met het product en de verpakking daarvan. De consument mag het product enkel hanteren en inspecteren zoals dat in een winkel mogelijk zou zijn.
  4. Schendt de consument zijn verplichting bedoeld in het derde lid van dit artikel, dan is de consument aansprakelijk voor de eventueel veroorzaakte waardevermindering van het desbetreffende product en is opdrachtnemer gerechtigd die waardevermindering te verrekenen met het aan de consument terug te betalen bedrag.  
  5. Indien de consument gebruik wil maken van zijn herroepingsrecht, dient hij dit binnen 14 dagen schriftelijk dan wel per e-mail aan opdrachtnemer kenbaar te maken.  
  6. De consument retourneert het product zo spoedig mogelijk, en uiterlijk binnen 14 dagen nadat hij schriftelijk aan opdrachtnemer kenbaar heeft gemaakt gebruik te maken van zijn herroepingsrecht.
  7. Het product dient in originele staat en verpakking, indien redelijkerwijs mogelijk en conform de door opdrachtnemer gegeven instructies te worden geretourneerd.  
  8. De consument draagt het risico en de bewijslast van een juiste en tijdige uitoefening van zijn herroepingsrecht.  
  9. Opdrachtnemer vergoedt aan consument het aankoopbedrag van het product en/of de dienst, inclusief de betaalde verzendkosten, behalve de retourkosten, uiterlijk binnen 14 dagen volgende op de dag van melding van de herroeping door consument aan opdrachtnemer.  
  10. Terugbetaling geschiedt kosteloos. Terugbetaling geschiedt per overschrijving naar het opgegeven bankrekeningnummer van de consument, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
  11. Aanvullende kosten voor een door de consument gekozen duurdere levering dan de standaard levering, worden niet door opdrachtnemer vergoed.
  12. Van het herroepingsrecht wordt niet ten nadele van de consument afgeweken.   

Artikel 8. Uitsluiting herroepingsrecht 

  1. De consument kan geen beroep doen op het herroepingsrecht na volledige uitvoering van de dienst door opdrachtnemer, indien de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument en de consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra opdrachtnemer de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd.  
  2. De consument kan geen beroep doen op het herroepingsrecht indien sprake is van op maat gemaakte producten en/of diensten.  
  3. De consument kan geen beroep doen op het herroepingsrecht indien sprake is van verzegelde producten die om redenen van hygiëne en/of gezondheidsbescherming niet geschikt zijn om te worden teruggezonden.
  4. De consument kan geen beroep doen op het herroepingsrecht indien sprake is van producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten.  

Artikel 9. Leverings- en uitvoeringstermijnen  

  1. Levering en/of uitvoering zal plaatsvinden binnen een door opdrachtnemer opgegeven termijn. Voornoemde termijnen zijn slechts indicatief en nimmer te beschouwen als fatale termijnen.  
  2. Bij overschrijding van de leveringstermijn en/of uitvoeringstermijn dient opdrachtgever opdrachtnemer schriftelijk in gebreke stellen, waarbij opdrachtnemer een redelijke termijn wordt aangeboden om de overeengekomen overeenkomst (volledig) uit te voeren. Opdrachtnemer is nimmer gehouden tot enige vergoeding van hieruit voortvloeiende schade.
  3. Indien opdrachtgever instructies en/of gegevens dient aan te leveren die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de overeenkomst, vangt de leveringstermijn en/of uitvoeringstermijn aan nadat opdrachtgever deze instructies en/of gegevens aan opdrachtnemer heeft verstrekt.  
  4. Verpakking en verzending van door opdrachtnemer te leveren diensten en/of producen geschiedt op een door de opdrachtnemer te bepalen wijze. Het risico betreffende de geleverde diensten en/of producten gaat over op het moment waarop deze aan opdrachtgever juridisch en/of feitelijk worden geleverd en daarmee in de macht van opdrachtgever of een door de opdrachtgever aan te wijzen derde worden gebracht.   

Artikel 10. Tarieven  

  1. Alle prijzen die opdrachtnemer hanteert zijn in euro’s, exclusief btw en exclusief overige kosten, zoals andere overheidsheffingen, reis-, verpakkings-, bezorg-, verzend- en administratiekosten, tenzij uitdrukkelijk ander vermeld of anders overeengekomen.  
  2. Alle prijzen die opdrachtnemer voor haar producten en/of diensten hanteert, op de website of anderszins kenbaar maakt, kan opdrachtnemer te allen tijde wijzigen indien opdrachtnemer dit nodig acht. Voorafgaand aan de ingang van een prijswijziging, deelt opdrachtnemer de prijswijziging mee aan de opdrachtgever. Indien de prijzen van de aangeboden diensten en/of producten stijgen na de totstandkoming van de overeenkomst, is de opdrachtgever gerechtigd de overeenkomst te annuleren per de datum dat de prijsverhoging ingaat. Prijsverhogingen ten gevolge van een wettelijke regeling of wettelijke bepaling zijn hierbij uitgesloten.
  3. Indien opdrachtnemer, door omstandigheden ten tijde van de offerte of de opdrachtbevestiging onbekend, meer werk moet verrichten dan is overeengekomen in de offerte of opdrachtbevestiging, is opdrachtnemer gerechtigd de daaruit voortvloeiende meerkosten aan de opdrachtgever in rekening te brengen. De opdrachtgever is gehouden tot betaling van deze meerkosten. Opdrachtnemer zal opdrachtgever informeren over het meerwerk c.q. de meerkosten.   

Artikel 11. Betaling en incasso 

  1. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, dient opdrachtgever het factuurbedrag te voldoen binnen 21 dagen na factuurdatum.  
  2. Voor alle te leveren diensten geldt dat de betaling voorafgaand aan de start van de te leveren dienst door opdrachtgever aan opdrachtnemer moet zijn voldaan.  
  3. Bij betaling in termijnen dient de eerste termijn vooraf voldaan te worden, de daarna volgende termijnen maandelijks aan het einde van de maand.
  4. Opdrachtnemer behoudt zich te allen tijde het recht voor om (volledige) vooruitbetaling of enige andere zekerheid voor betaling van opdrachtgever te verlangen.  
  5. Bezwaren tegen de factuur schort de betalingsverplichting van opdrachtgever niet op.
  6. Betaling zal, behoudens dwingendrechtelijke bepalingen voor consumenten, plaatsvinden zonder aftrek, verrekening of opschorting uit welke hoofde dan ook.
  7. Bij niet tijdige betaling behoudt opdrachtnemer zich het recht voor de uitvoering van de overeenkomst met onmiddellijke ingang op te schorten dan wel middels schriftelijke verklaring te ontbinden, onverminderd de aanspraak van opdrachtnemer op betaling van het voor de te leveren dienst / product overeengekomen bedrag.
  8. In geval van niet tijdige betaling is opdrachtgever van rechtswege in verzuim en heeft opdrachtnemer, zonder dat een nadere ingebrekestelling is vereist, het recht vanaf de vervaldag tot aan de dag van algehele voldoening, aan opdrachtgever wettelijke rente in rekening te brengen.
  9. Opdrachtnemer is bij niet tijdige of niet volledige betaling door de opdrachtgever gerechtigd, zonder dat een hieraan voorafgaande ingebrekestelling is vereist, aan de opdrachtgever (buiten)gerechtelijke incassokosten in rekening te brengen van 15% over het overeengekomen totaalbedrag met een minimum van € 40,-, ook voor zover de daadwerkelijke kosten de rechterlijke proceskostenveroordeling overtreffen. Dit laatste geldt voor zover dwingendrechtelijke bepalingen zich hier niet tegen verzetten.
  10. In afwijking van hetgeen in de leden acht en negen bepaald, zullen consumenten eerst een schriftelijke ingebrekestelling ontvangen, waarbij een aanvullend termijn van 14 dagen vanaf de dag van ontvangst van deze ingebrekestelling wordt aangeboden om alsnog aan de betalingsverplichting te voldoen, alvorens deze in verzuim komen te verkeren.  
  11. Wanneer na de schriftelijke ingebrekestelling, bedoeld in het vorige lid, geen betaling volgt, is de opdrachtgever in verzuim. De buitengerechtelijke incassokosten over de hoofdsom wordt voor consumenten conform het Besluit Buitengerechtelijke incassokosten (BIK) als volgt berekend:
    • 15% over de eerste € 2.500,- met een minimum van € 40,- 
    • 10% over de volgende € 2.500,- 
    • 5% over de volgende € 5.000,-  
    • 1% over de volgende € 190.000,- 
    • 0.5 % over het meerdere, met een maximum van € 6.775,-  
  12. Door opdrachtgever gedane betalingen zullen door opdrachtnemer ten eerste in mindering worden gebracht op alle verschuldigde rente en kosten en vervolgens op de opeisbare facturen die het langst openstaan.  
  13. In geval van liquidatie, faillissement, beslag, surseance van betaling of schuldsanering in het kader van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) aan de zijde van de opdrachtgever zijn de vorderingen van opdrachtnemer onmiddellijk opeisbaar. Reeds ontvangen bedragen worden niet gerestitueerd.
  14. In geval een gezamenlijk gegeven opdracht zijn de opdrachtgevers, voor zover de werkzaamheden ten behoeve van de gezamenlijke opdrachtgevers zijn verricht, hoofdelijk aansprakelijk voor betaling van het factuurbedrag, ongeacht de tenaamstelling op de factuur. 

Artikel 12. Overmacht 

  1. Wordt de uitvoering van de overeenkomst onmogelijk gemaakt door een oorzaak die opdrachtnemer niet kan worden toegerekend of waardoor nakoming van haar verplichtingen in redelijkheid niet van opdrachtnemer kan worden verlangd, dan is opdrachtnemer gerechtigd de uitvoering van de overeenkomst op te schorten tot het moment dat opdrachtnemer alsnog in staat is deze op de overeengekomen wijze na te komen.  
  2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan: een omstandigheid die niet te wijten is aan schuld van de opdrachtnemer, en noch krachtens de wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor rekening kan komen van opdrachtnemer. Naast deze uitleg van overmacht uit hoofde van de wet en jurisprudentie wordt onder overmacht tevens begrepen: alle van buiten komende oorzaken, voorzien of onvoorzien, waarop opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor opdrachtnemer niet in staat is haar verplichtingen (tijdig) na te komen.
  3. Tot de in het tweede lid genoemde overmacht situatie worden ook, maar niet uitsluitend gerekend: noodtoestand, wanprestaties en overmacht van leveranciers, bezorgers of andere derden, onverwachte stroom-, elektriciteit-, internet-, computer- en telecomstoringen, computervirussen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, werkonderbrekingen en ziekte.
  4. Als de overmacht situatie zich voordoet op het moment dat de verplichtingen van opdrachtnemer gedeeltelijk zijn nagekomen of deze zal kunnen nakomen, is opdrachtnemer gerechtigd om het reeds nagekomen c.q. na te komen gedeelte te factureren. De opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen, als ware er sprake van een afzonderlijke overeenkomst.  
  5. Vanaf het moment dat de overmacht situatie tenminste twee maanden heeft geduurd of wanneer blijkt dat deze blijvend van aard is, mogen beide partijen de overeenkomst door middel van een schriftelijke kennisgeving, zonder rechterlijke tussenkomst (gedeeltelijk) ontbinden, zonder dat partijen aanspraak kunnen maken op enige schadevergoeding.  

Artikel 13. Aansprakelijkheid en vrijwaring 

  1. Indien de opdrachtgever aantoont dat hij schade heeft geleden door een toerekenbare tekortkoming van opdrachtnemer, die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van de overeenkomst, is de aansprakelijkheid van opdrachtnemer voor enkel en alleen de directe schade beperkt tot maximaal het bedrag waarop in het betreffende geval uit hoofde van de door opdrachtnemer gesloten aansprakelijkheidsverzekering aanspraak bestaat, vermeerderd met het eigen risico van opdrachtnemer onder die verzekering.
  2. Indien, om welke reden dan ook, geen uitkering plaatsvindt krachtens het in het eerste lid van dit artikel bedoelde aansprakelijkheidsverzekering, is iedere aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. Bij opdrachten die een langere doorlooptijd hebben dan zes maanden, geldt een verdere beperking van de hier bedoelde aansprakelijkheid tot maximaal het factuurbedrag over de laatste zes maanden.
  3. Opdrachtnemer is enkel aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
    • de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden;  
    • de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van opdrachtnemer aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zover deze aan opdrachtnemer kan worden toegekend;  
    • redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van de schade, voor zover de opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in dit artikel.
  4. Aansprakelijkheid van opdrachtnemer voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, verminkte of vergane gegevens of materialen, of schade door bedrijfsstagnatie, is uitgesloten.
  5. Opdrachtnemer is nooit aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, die ontstaat door:
    • een overmacht situatie zoals bedoeld in artikel 12 van deze algemene voorwaarden; 
    • aanlevering van onjuiste en/of onvolledige gegevens die door of namens de opdrachtgever zijn verstrekt; 
    • het niet of verkeerd opvolgen van adviezen van opdrachtnemer door opdrachtgever; 
    • gebruik van de dienstverlening voor andere doeleinden dan waarvoor deze bedoeld is;  
    • overschrijding van uitvoerings- of opleveringstermijnen; 
    • het ontbreken van informatie, gegevens en/of zaken of het verloren gaan van informatie, gegevens en/of zaken die opdrachtnemer aan de opdrachtgever heeft geleverd; 
    • fouten in gebruikte apparatuur en/of programmatuur;  
    • storingen c.q. onderbrekingen in de ruimste zin van het woord van online sessies c.q. trainingen; 
    • taalkundige en/of grammaticale fouten in het resultaat; 
    • schending van intellectuele eigendomsrechten en/of privacyrechten, doordat derden zich onbevoegd toegang hebben verschaft tot de informatie, gegevens, documenten en/of materialen van opdrachtnemer en/of opdrachtgever; 
    • het niet behalen van het beoogde doel/tegenvallende resultaten, waaronder begrepen, maar niet uitsluitend, uitkomsten van een brainstorm of enige andere sessie. 
    • Fouten en/of tekortkomingen van ingeschakelde derden.
  6. Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht, indien en voor zover mogelijk, de schade van de opdrachtgever ongedaan te maken of te beperken door herstel c.q. verbetering van de opdracht of het leveren van een nieuw product of dienst.
  7. Een vordering tot schadevergoeding door opdrachtgever dient uiterlijk binnen 14 dagen nadat opdrachtgever de schade heeft ontdekt of redelijkerwijze had kunnen ontdekken, bij opdrachtnemer te zijn ingediend. Bij gebreke van een tijdige indiening van een vordering tot schadevergoeding, vervalt het recht op schadevergoeding door de opdrachtgever.
  8. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor enige door derden geleden schade. De opdrachtgever zal opdrachtnemer vrijwaren en schadeloos stellen ter zake van alle aanspraken van derden verband houdende met de uitvoering van de met opdrachtgever gesloten overeenkomst.
  9. Het in dit artikel bepaalde geldt behoudens opzet of grove nalatigheid aan de zijde van opdrachtnemer en voorts indien dwingendrechtelijke bepalingen zich hiertegen verzetten. 

Artikel 14. Opschorting en ontbinding 

  1. Opdrachtgever heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer opdrachtnemer tekortschiet in de nakoming van haar verplichting(en), tenzij deze tekortkoming gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.  
  2. In aanvulling op het vorige lid, dient opdrachtgever – in geval van een toerekenbare tekortkoming die niet blijvend of tijdelijk onmogelijk is – opdrachtnemer eerst schriftelijk in gebreke te stellen alvorens tot ontbinding over te mogen gaan, waarbij opdrachtnemer alsnog een redelijke termijn wordt geboden om de verplichtingen uit de overeenkomst na te komen.
  3. Het is de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever dat de ingebrekestelling opdrachtnemer daadwerkelijk (tijdig) bereikt.  
  4. Opdrachtnemer heeft het recht om de nakoming van de verplichtingen uit de overeenkomst op te schorten, tot het moment dat alle opeisbare vorderingen op de opdrachtgever volledig zijn voldaan, indien (1) de opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet volledig nakomt, dan wel (2) indien opdrachtnemer kennis heeft genomen van omstandigheden die opdrachtnemer goede grond geven om te vrezen dat de opdrachtgever zijn verplichtingen niet (behoorlijk) zou kunnen nakomen of (3) indien de opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst is verzocht zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid blijft uit.
  5. Opdrachtnemer is tevens bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden in de in het vierde lid van dit artikel genoemde situaties, of indien zich andere omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd.  
  6. Ontbinding geschiedt door middel van een schriftelijke kennisgeving en zonder rechterlijke tussenkomst.
  7. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van opdrachtnemer op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.  
  8. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor schadevergoeding te vorderen en is niet aansprakelijk voor enige schade of gemaakte kosten door de opdrachtgever of derden. 

Artikel 15. Beëindiging, annulering en verplaatsing door opdrachtgever 

  1. Ingeval opdrachtgever de overeenkomst voorafgaand aan of tijdens de uitvoering daarvan geheel of gedeeltelijk (bijvoorbeeld ten aanzien van 1 of meer personen) wenst te annuleren en er geldt geen herroepingsrecht of de termijn daarvoor is verstreken, is hij aan opdrachtnemer vergoeding  van de reeds gemaakte kosten alsmede een aanvullende vergoeding van € 1.000,- verschuldigd. Deze aanvullende vergoeding omvat alle door de annulering geleden schade inclusief de gederfde winst. Voor het geval de aanvullende vergoeding de schade niet (volledig) dekt, is opdrachtnemer gerechtigd voornoemde aanvullende vergoeding, naast betaling van de reeds gemaakte kosten, als volgt te fixeren en aan opdrachtgever in rekening te brengen in plaats van het bedrag van € 1.000,-: 
    • 25% van het factuurbedrag bij annulering binnen 3 weken vóór gestart wordt met de uitvoering van de overeenkomst door opdrachtnemer;  
    • 50% van het factuurbedrag bij annulering binnen 2 weken vóór gestart wordt met de uitvoering van de overeenkomst door opdrachtnemer;  
    • 100% van het factuurbedrag indien binnen 1 week vóór gestart wordt met aanvang van de overeenkomst wordt geannuleerd door opdrachtgever;
  2. De opdrachtgever is bij annulering in elk geval 100% van de voorbereidingskosten (gespecifieerd in de offerte) aan opdrachtnemer verschuldigd.  
  3. Indien de opdrachtgever een geplande afspraak voor een training, (brainstorm)sessie, opleiding en/of coaching wil verplaatsen, is de opdrachtgever 125% van de oorspronkelijk overeengekomen voorbereidingskosten aan de opdrachtnemer verschuldigd (in verband met het opnieuw voorbereiden c.q. inlezen).
  4. Indien opdrachtgever is overeengekomen in maandelijkse termijnen te betalen, zal de betalingsregeling bij annulering komen te vervallen en is het totale resterende bedrag per direct opeisbaar door opdrachtnemer. Opdrachtgever is in dat geval gehouden het volledige bedrag binnen 7 dagen te voldoen aan opdrachtnemer.
  5. Opdrachtnemer is gerechtigd alle reeds door opdrachtgever er betaalde bedragen te verrekenen met de door opdrachtgever verschuldigde schadevergoeding.  

Artikel 16. Annulering en verplaatsing door opdrachtnemer 

  1. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om geplande werkzaamheden en/of afspraken te verplaatsen of te annuleren indien opdrachtnemer geen uitvoering kan geven aan de overeenkomst.  
  2. Opdrachtnemer heeft het recht om bij dwingende of onvoorziene omstandigheden één of meerdere cursusdagen met opgave van redenen te verplaatsen.  
  3. Wanneer er minder dan zes aanmeldingen voor een cursus zijn, heeft opdrachtnemer het recht de cursus volledig te annuleren. Opdrachtgever wordt uiterlijk binnen 14 dagen voor aanvang van de cursus op de hoogte gesteld betreffende de annulering. Opdrachtgever heeft in dit geval recht op restitutie van betaling van uitsluitend de cursuskosten.  
  4. Terugbetaling geschiedt kosteloos en zal plaatsvinden binnen 5 werkdagen nadat opdrachtgever op de hoogte is gesteld van de annulering. Terugbetaling geschiedt per overschrijving naar het opgegeven bankrekeningnummer van de opdrachtgever, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.  

Artikel 17. Geheimhouding  

  1. Wanneer partijen kennis nemen van informatie van de andere partij waarvan zij redelijkerwijs kunnen weten dat het een vertrouwelijk karakter heeft, maken zij deze informatie op geen enkele wijze bekend aan derden. Een uitzondering hierop geldt wanneer wet- en regelgeving of beroepsverplichtingen tot bekendmaking verplicht c.q. dit noodzakelijk maken.  
  2. Het is opdrachtgever niet toegestaan de inhoud van adviezen, (online) sessies c.q. trainingen en andere al dan niet schriftelijke uitlatingen te vermenigvuldigen, openbaar te maken, of anderszins aan derden ter beschikking te stellen, behoudens de uitdrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming van opdrachtnemer.
  3. De gegevens en informatie die opdrachtgever aan opdrachtnemer verstrekt, zal opdrachtnemer zorgvuldig bewaren.  

Artikel 18. Intellectuele eigendom 

  1. Opdrachtnemer behoudt zich alle (eigendoms)rechten voor met betrekking tot producten van de geest welke opdrachtnemer maakt, gebruikt of heeft gebruikt in het kader van de uitvoering van de overeenkomst met opdrachtgever, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
  2. Het is opdrachtgever uitdrukkelijk verboden producten, bedoeld in het eerste lid van dit artikel, te verveelvoudigen, openbaar te maken, te verwerken, te bewerken of te exploiteren zonder voorafgaande toestemming van de opdrachtnemer. De tussen partijen gesloten overeenkomst omvat, tenzij schriftelijk anders overeengekomen, geen enkele opdracht of verplichting tot overdracht van een intellectueel eigendomsrecht van opdrachtnemer aan opdrachtgever.  
  3. Opdrachtgever heeft het recht verkregen cursusmateriaal van opdrachtnemer (inclusief verwijzing naar bronvermelding) uitsluitend voor eigen gebruik te gebruiken, binnen zijn eigen onderneming. Het is opdrachtgever zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van opdrachtnemer niet toegestaan het cursusmateriaal (verkregen) van opdrachtnemer te gebruiken om zelf trainingen c.q. cursussen te geven gelijk aan, of vergelijkbaar met, die welke door opdrachtnemer verzorgd zijn en/of waarvoor dit cursusmateriaal verstrekt werd.  
  4. Intellectuele eigendomsrechten van opdrachtgever die voor de totstandkoming van de overeenkomst aan opdrachtgever toebehoorden blijven van opdrachtgever. Ideeën c.q. ontwikkelingen van opdrachtgever die voortvloeien uit een brainstormsessie met opdrachtnemer vallen onder de intellectuele eigendomsrechten van opdrachtgever.  
  5. Opdrachtnemer heeft het recht om de naam en/of het logo van opdrachtgever te gebruiken voor eigen publiciteit of promotie, tenzij opdrachtgever hiertegen binnen 14 dagen nadat de overeenkomst is gesloten bezwaar maakt. Opdrachtnemer zal daarbij altijd de belangen van opdrachtgever in acht nemen.  
  6. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer tegen elke aanspraak van derden gebaseerd op schending van alle intellectuele eigendomsrechten.  
  7. Opdrachtgever is bij overtreding van de bepalingen van dit artikel gehouden alle door opdrachtnemer en door derden geleden schade volledig te vergoeden.  

 Artikel 19. Klachtenprocedure geleverde diensten

Klachten met betrekking tot geleverde diensten dienen schriftelijk binnen 30 dagen na levering of uitvoering, dan wel binnen 30 dagen na de ontdekking van het gebrek indien opdrachtgever aantoont dat hij het gebrek redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken, aan opdrachtnemer te worden kenbaar gemaakt.  

Klachten dienen schriftelijk aan opdrachtnemer kenbaar te worden gemaakt via e-mail naar info@brainfuel.nl, of per aangetekende post naar onderstaand adres:  

 

Brain Fuel B.V. 

t.a.v. de directie 

Bagijnestraat 64

8911 DS Leeuwarden 

Opdrachtgever dient gemotiveerd aan te geven wat de inhoud van de klacht is. Tevens vermeldt opdrachtgever om welk product/dienst het gaat en – voor zover mogelijk – de naam van de cursus (variant), de locatie en de naam van de docent, dit om een spoedige afhandeling van de klacht te bevorderen. Na ontvangst van de ingediende klacht, zal opdrachtnemer binnen 7 werkdagen een ontvangstbevestiging per e-mail sturen aan opdrachtgever. 

  1. Klachten en/of bezwaren schorten de betalingsverplichting van opdrachtgever niet op.
  2. Na genoemde termijnen in de leden één en twee van dit artikel, worden klachten en/of bezwaren niet meer in behandeling genomen en vervalt het recht van reclame voor de opdrachtgever. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn voor risico van de opdrachtgever.
  3. De in dit artikel opgenomen bepalingen gelden voor zover dwingendrechtelijke bepalingen met betrekking tot consumenten zich hier niet tegen verzetten.
  4. Opdrachtnemer verplicht zich een nader onderzoek te starten naar de ingediende klacht.
  5. Opdrachtnemer bericht klager binnen 10 werkdagen nadat de ontvangst van de klacht aan klager bevestigd is over de uitkomst van de klacht. Indien een ingediende klacht naar het oordeel van opdrachtnemer gegrond is, biedt opdrachtnemer een passende oplossing aan. Indien niet direct een passende oplossing geboden kan worden, zal een indicatie worden gegeven waarbinnen het antwoord met die oplossing alsnog kan worden verwacht. In het andere geval wordt klager bij met redenen omkleed antwoord geïnformeerd dat de klacht ongegrond is verklaard.
  6. Een klacht zal door de opdrachtnemer altijd vertrouwelijk worden behandeld.
  7. Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost, treedt de geschillenprocedure in werking. Op de website van opdrachtnemer staat de volledige geschillenprocedure beschreven.  

Artikel 20. Klachtenprocedure geleverde producten en facturen  

  1. Klachten met betrekking tot geleverde producten dienen schriftelijk binnen 7 dagen na levering of de verzenddatum, dan wel binnen 7 dagen na de ontdekking van het gebrek, indien opdrachtgever aantoont dat hij het gebrek redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken, aan opdrachtnemer te worden kenbaar gemaakt. 
  2. Bezwaren tegen de factuur dienen schriftelijk binnen 7 dagen na factuurdatum aan opdrachtnemer te worden voorgelegd.
  3. Klachten en/of bezwaren schorten de betalingsverplichting van opdrachtgever niet op.
  4. Na genoemde termijn van 7 dagen worden klachten en/of bezwaren niet meer in behandeling genomen en vervalt het recht van reclame voor de opdrachtgever. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn voor risico van de opdrachtgever.
  5. De in dit artikel opgenomen bepalingen gelden voor zover dwingendrechtelijke bepalingen met betrekking tot consumenten zich hier niet tegen verzetten.
  6. Opdrachtnemer dient in staat te worden gesteld de klacht te onderzoeken. Indien voor het onderzoek naar de klacht retourzending van het geleverde product noodzakelijk is, zijn de kosten van retourzending slechts voor rekening van opdrachtnemer indien opdrachtnemer vooraf uitdrukkelijk en schriftelijk hiermee heeft ingestemd.
  7. Retourzending van producten geschiedt op een door opdrachtnemer te bepalen wijze en in originele verpakking, indien dit redelijkerwijs mogelijk is. Producten moeten naar onderstaand adres retour worden verzonden: 

Brain Fuel B.V. 

t.a.v. de directie 

Bagijnestraat 64

8911 DS Leeuwarden 

 

  1. Indien de producten reeds gebruikt zijn, of indien deze na aflevering van aard en/of samenstelling zijn veranderd en/of beschadigd vervalt elk recht op reclame. 

Artikel 21. Toepasselijk recht en bevoegde rechter 

  1. Op alle aanbiedingen, offertes, overeenkomsten, producten en diensten zijn deze algemene voorwaarden van toepassing en is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.  
  2. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag en andere van toepassing zijnde Internationale wet- en regelgeving is uitdrukkelijk uitgesloten.
  3. De Nederlandse rechter in het arrondissement waar opdrachtnemer is gevestigd, is behoudens dwingendrechtelijke bepalingen, exclusief bevoegd kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, mits allereerst de klachtenprocedure doorlopen is.

Inschrijven is gelukt

De volgende Secrets of Brain Fuel ontvang je in je mailbox (vergeet niet om je spam te checken).

Psst: met de code BESTFRIENDSFOREVER krijg je 10% korting op een aankoop in de webshop.