Dé vijf basisvormen van een creatieve sessie

Welke vorm zorgt voor de beste oplossing voor jouw vraagstuk?

Sta je op het punt om een creatieve sessie te organiseren? Vaak kies je voor de welbekende brainstorm, want daar was je al bekend mee. Maar wist je dat er tientallen vormen van creatieve sessies bestaan? Wij laten je graag kennismaken met de vijf belangrijkste basisvormen van een creatieve sessie. Zodat jij straks de juiste vorm kunt kiezen. En daarmee zorgt voor de juiste oplossing op jóuw vraagstuk!

In deze blog ontdek je niet alleen welke vormen van creatieve sessies er precies zijn en wat deze typeren. Wij gaan graag een stapje verder! Je komt hier ook te weten wat de kenmerken en uitgangspunten van deze sessies zijn. Is er een duidelijke vraag die jullie gaan oplossen of wil je je hoofd buigen over een wat algemener thema?

Vijf basisvormen creatieve sessie

1. Brainstorm

Wanneer geschikt?

The classic! Je kiest voor een brainstorm als je een duidelijke vraag hebt, die je op een creatieve manier wilt oplossen. Bij een brainstorm vorm je een ideale groep mensen. Het liefst een aantal die veel van dit onderwerp af weten (de specialisten), een paar mensen die wat meer allround zijn in hun kennis én een aantal creatieve denkers. Check voor je ideale samenstelling ook deze blog.

Dreamteam gevormd? Dan ga je samen lekker aan de slag.

Kenmerken van een brainstorm

Aantal personen 5 – 20
Duur 3 – 6 uur
Aantal facilitators 1
Start je met vraag of thema? Vraag

2. Hackathon

Wanneer geschikt?

Als je niet op zoek bent naar één oplossing voor jouw uitdaging, maar verrast wilt worden met een grote variatie aan creatieve ideeën die de wereld je aandraagt. En hier gerust een heel weekend voor wilt uittrekken.

Een hackathon is meer een event dan een brainstorm: teams strijden gemiddeld 24 uur lang tegen elkaar om met de beste oplossingen te komen. Tijdens een hackathon komt er ontzettend veel energie vrij bij de deelnemers. Als je in bent voor flink wat hype, dan kan dit een extra reden om voor een hackathon te kiezen.

Omdat je veel externen binnenhaalt om mee te laten denken, heeft een hackathon veel overeenkomsten met het design thinking-proces. De deelnemers zijn een mix van mensen die veel van de inhoud af weten en mensen die er juist niks van weten. Dit kan zorgen voor briljante inzichten.

Kenmerken van een hackathon

Aantal personen 25 – 200
Duur 12 – 48 uur
Aantal facilitators 2 – 12
Start je met vraag of thema? Thema

3. Design sprint

Wanneer geschikt?

Als je niet alleen creatieve ideeën wilt, maar ook graag je doelgroep wilt analyseren en een prototype op de plank wilt hebben. Met een design sprint doorloop je met een klein team een variatie op het design thinking-process. Je verkent eerst goed de vraag: waar hebben we het precies over, wat zijn we hier aan het oplossen? Dan brainstorm je over mogelijke oplossingen en kies je de meest werkbare ideeën uit. Tot slot maak je een prototype en ga je dit testen als de beste.

Zo’n design sprint kun je prima in een normale werkweek integreren. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om vijf dagen achter elkaar een halve dag te besteden aan de design sprint. En de rest van je dag te werken aan je reguliere werkzaamheden.

Resultaat na deze design sprint? Je hebt niet alleen de vraag en oplossing helder, maar ook direct al een eerste versie van het product op tafel!

Kenmerken van een design sprint

Aantal personen 5 – 10
Duur 3 – 5 dagen
Aantal facilitators 1 – 2
Start je met vraag of thema? Vraag

4. Trendstorm

Een trendstorm is een vorm die uit onze eigen creatieve keuken van Brain Fuel komt.

Wanneer geschikt?

Als je een inspirerende spreker wilt uitnodigen om de sessie af te trappen en de input van die spreker wilt gebruiken om daarmee te gaan brainstormen. Want soms heb je gewoon even wat inspiratie nodig om de boel op te schudden! Maar waar TED-taks stoppen bij de voordeur, gaat een trendstorm verder. Hier ga je vervolgens ook echt aan de slag met wat je hebt gehoord. Van inspiratie naar oplossing naar actie!

Het nadeel van alleen een inspirerende spreker inzetten is namelijk: deelnemers krijgen een sugar rush aan energie en inspiratie, die snel weer is uitgewerkt. Want wat je met deze inspiratie zelf daadwerkelijk kunt, is vaak niet duidelijk. Bij een trendstorm blijft een spreker tot het einde en pitchen de deelnemers hun oplossing aan de spreker. Bijkomstig voordeel: dit motiveert je deelnemers vaak nog extra om met iets heel goeds te komen. Ze doen extra hun best!

Kenmerken van een trendstorm

Aantal personen 25 – 500
Duur 2 – 5 uur
Aantal facilitators 1 – 20
Start je met vraag of thema? Thema

5. Mastermindstorm

Wanneer geschikt?

Als je de hele groep wilt laten buigen over individuele vraagstukken van deelnemers. Door in rondes te werken, kun je meerdere mensen met hun vraagstuk de revue laten passeren.

Per ronde kun je de vraagstukken van 20% van de deelnemers oplossen. Heb je een groep van 100 mensen? Dan help je in 1 ronde dus 20 mensen. Bij een groep van 500 man, help je in 1 ronde 100 mensen. Als je nog een ronde toevoegt, heb je 200 mensen geholpen. En ga zo maar door – totdat ieders probleem door de groep is opgelost.

De indiener van het probleem praat 3 minuten lang over zijn of haar probleem, terwijl de groepsleden elk een mindmap maken. Zo verwerken ze meteen wat ze horen en stellen ze veel gerichtere vragen. Met de mindmap gaat de groep vervolgens brainstormen over mogelijke oplossingen. Eén voor allen, allen voor één!

Een mastermindstorm is bij uitstek geschikt als je heel kort, laagdrempelig en intensief wilt brainstormen. Deze vorm is perfect voor mensen die (zelfstandig) werken in projecten en soms even wat sparringspartners nodig hebben. Het teambuilding-effect krijg je er gratis bij.

Tip van ons: doe dit tijdens de lunch, met een lekker broodje erbij. Succes gegarandeerd.

Kenmerken van een mastermindstorm

Aantal personen 5 – 500
Duur 1 – 2 uur
Aantal facilitators 1 – 12
Start je met vraag of thema? Thema

Welke vorm ga jij kiezen voor je vraagstuk? Laat het ons weten in de comments. Heb je nog hulp nodig? Schiet ons gerust aan, door een mailtje te sturen of een belletje, +31(0) 58 203 80 33, te plegen. We helpen je graag verder op weg.

Op naar de creatiefste én beste resultaten, go for it!